Hej!

Vi fick ett sötkörsbärsträd i present för snart 1 år sedan. Har tidigare reagerat på att löven är något ihoprullade, men trott att detta hänger ihop med att jag vattnat det omkringliggande gräset. Idag fick jag syn på att det var massa kladd under gnagskyddet. Är detta något att oroa sig för? Vad göra?
 
  • Ett finger pekar på en nyligen ympad gren på ett ungt träd med synlig sav och stödband i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oskarpt närbildsfoto av ett träd med skadad bark där en person pekar på det skadade området.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kladdet kallas för gummiflöde och är körsbärsträdens reaktion på stress. Men i just detta fall funderar jag på om gnagskyddet skaver mot barken just där när det blåser?
 
Kalle B Kalle B skrev:
Kladdet kallas för gummiflöde och är körsbärsträdens reaktion på stress. Men i just detta fall funderar jag på om gnagskyddet skaver mot barken just där när det blåser?
Tack! Jordförbättrade lite och skar ner gnagskyddet lite. Hade du gjort någonting mer?
 
Nej, i nuläget är det inte så mycket man kan göra. Trädet håller fortfarande på att etablera sig på platsen så det håller febrilt på att gro rötter så man får bara låta det vara ifred och göra sin grej. Nu har det ju regnat i större delen av landet, annars kunde man ha hjälpt till med vattning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.