Hej!

Under slutet av 2021 köpte jag en fastighet, en putsad villa på 120m2, men en lika stor källare (120m2).

Ena halvan av källaren är "inredd" i form av gjutet golv, putsade väggar och putsat tak. I denna del finns det tvättmaskin, några förråd, pannrum (fjärrvärme idag) samt ett större rum vi använder som förvaring. Det är inrett, men inte enligt dagens standard.

Den andra delen av källaren är helt oinredd. Som golv är det singel (5-8cm per sten) och samtliga väggar är lecablock.

Jag är bosatt i Gävle och senaste två åren har det varit två större oväder som skapat problem hos de allra flesta med källare i denna stad om 100k invånare. Jag var inte bosatt i huset under första ovädret, samtliga grannar (med likadana hus) fick in mycket vatten, medan förra ägaren sade att det kom in lite vatten bara. Med iom att det fanns brunnar så sjönk det ned snabbt där.

Fastigheten är odränerad så vitt jag vet, huset är placerat i en backe vilket betyder att från gatan lutar det ned till huset, men det fortsätter också luta efter huset vidare ned till en bäck. Detta är väl både skitbra, och skitdåligt på samma gång, haha.

Nu till min fråga:

Det är mycket puts- och färgsläpp i den inredda delen. I den oinredda delen är det väldigt svalt, luktar klassisk fuktig vinkällare och har mycket saltutfällningar - specifikt i hörnen. Hur viktigt är det egentligen att jag dränerar denna källare? Jag har inga som helst tankar på att använda källaren mer än till förvaring, tvättstuga och eventuellt vinkällare.

Det finns svarta fläckar i saltkristallerna i hörnen i den oinredda delen. Enligt anticimex skadedjursbekämpare dom var där av en annan anledning) trodde han att det var skal från myrorna som invaderade som i sin tur källarspindlarna hade orsakat.

Är det ens möjligt att huset kan drabbas av rejäla problem via fukten när det inte finns några levande material i delen? Hur orolig behöver jag vara för att det ska vandra vidare upp i betonggolvet och sedan vidare upp till stommar och övriga konstruktion som är i trä?

Huset är från 1960, består av betong, puts, lecablock.
 
Fukt vandrar i allt nästan allt betong, puts & leca materialet i sej tar ingen skada av vandringen dock om fukten kapslas eller blir extremt hög in kan det bli knass.
Oftast ligger en syllpap mellan betongen trä.
Köpte vanlig fuktmätare med 2 spikar för att ...men bara ytligt på betong& tegel/trä.
Ska dränera mitt 1967 med tegel fasad börjar få fukt problem mest pga takränne rören stop 2 av 4 pga år av mossa samt ev rötter. Men vill isolera lite så mest därför fixa det.
Hade kollat en regning dag så vattnet transporteras bort ordentligt.
Jag hade folksam på besök efter jag köpte huset dom mätte o kollade så inga pågående fukt i toalett golvet.
Bad även om "kan du kolla där det läkte i väggen, in nop ingen fukt.
Fick andra småtips ...samt skaffa plast under den frysen
Var någon rund fuktmätare probe som mäte en bit in i vägen/golv, viste inte ens att det fanns sånt innan.
 
Låter som en ganska vanlig källare och du tänker helt rätt i att inte inreda den till boyta.

Ny dränering kan vara bra, men bara om du kan kan få ett fall från den och ner till bäcken, och om bäcken inte kan förväntas stiga till dräneringens nivå - i det fallet gör den istället mer skada än nytta.

Många puts- och färgsläpp beror (förutom på fukt då) på att man målat väggen med en tät färg som inte kan släppa igenom fukten. Knacka loss all lös puts, putsa om och måla med bättre lämpad färg (silikatfärg eller liknande).
 
B b8q skrev:
Låter som en ganska vanlig källare och du tänker helt rätt i att inte inreda den till boyta.

Ny dränering kan vara bra, men bara om du kan kan få ett fall från den och ner till bäcken, och om bäcken inte kan förväntas stiga till dräneringens nivå - i det fallet gör den istället mer skada än nytta.

Många puts- och färgsläpp beror (förutom på fukt då) på att man målat väggen med en tät färg som inte kan släppa igenom fukten. Knacka loss all lös puts, putsa om och måla med bättre lämpad färg (silikatfärg eller liknande).
Ja men precis.

Tycker du att man ska måla med silikatfärg även utifrån, dvs på grunden? Den skall renoveras i sommar och det är samma typ av färg där som på insidan, dvs europas mest kompakta akryl-lim-60-talsfärg som tar bort all typ av struktur som existerar bakom. Vill man verkligen att det skall "andas inåt" utifrån också?

Tack för svar i övrigt.
 
P partysvensken skrev:
Ja men precis.

Tycker du att man ska måla med silikatfärg även utifrån, dvs på grunden? Den skall renoveras i sommar och det är samma typ av färg där som på insidan, dvs europas mest kompakta akryl-lim-60-talsfärg som tar bort all typ av struktur som existerar bakom. Vill man verkligen att det skall "andas inåt" utifrån också?

Tack för svar i övrigt.
På utsidan kan du måla källaren med någon lite mer hållbar färg (finns ”sockelfärg” och liknande).
 
B b8q skrev:
På utsidan kan du måla källaren med någon lite mer hållbar färg (finns ”sockelfärg” och liknande).
Ah det jag tänkte.

Ja alltså det är ju torrt runt om huset, och det torkar alltid fortast runt huset på vintern och våren så det fungerar väl på något sätt ändå. Det lutar från gatan ned till huset, men fortsätter luta vidare mot baksidan. Är det rekommenderat att sätta in ett par frånluftsfläktar i varsin del av källaren, eller är det bortkastade tusenlappar?
 
P partysvensken skrev:
Ah det jag tänkte.

Ja alltså det är ju torrt runt om huset, och det torkar alltid fortast runt huset på vintern och våren så det fungerar väl på något sätt ändå. Det lutar från gatan ned till huset, men fortsätter luta vidare mot baksidan. Är det rekommenderat att sätta in ett par frånluftsfläktar i varsin del av källaren, eller är det bortkastade tusenlappar?
I en vanlig källare från den tiden hade jag bara satt vanliga ventiler (utan fläktar). Undantag om du har tvättstuga eller badrum, i de källarutrymmena vill man gärna ha någon mekanisk frånluft.
 
  • Gilla
partysvensken
  • Laddar…
Skulle vilja ge en tänkare.. :)

Först och främst ska jag väl säga.. att det viktigaste och det vesäntliga.. är VAD DU vill ha källaren till? Vill du ha den inredd för boendeyta, eller som förvaring.. eller inget alls? Dina behov styr åtgärderna, så att säga.

I dräneringsfrågan så kan jag berätta lite om vår.. vi bor i ett hus från 1800-talets mitt nånstans.. så vi har inte lecablock, utan mer stora stenar som huset vilar på. Halva källaren har gjutet golv/väggar och halva har rena stenväggar och jordstampat golv.

Vår källare används inte direkt (bara ingång utifrån) för boende, men vi har vattenpump, panna och alla avlopp/va-rör dragna där. Halvan som är gjuten är uppvärmd.

Vi bor i en dal, dvs lite liknande förutsättningar som du har… vattnet börjar rinna längre upp på vägen/åkern och så rinner den förbi/under oss.. och vidare ner mot ”lägsta punkt”.

Vi har fukt i de gjutna delarna längst ner mot golv.. jordgolvet däremot verkar snustorrt :oops::thinking: (luftigt? Torkar fortare eller bara inte längs vattenstråket..;

Det jag skulle rekommendera allmänt (om vi bara förutsätter att du inte ska göra nått speciellt med källaren, bara minska ev ”vattentryck”) är att leda bort vattnet som kommer ”uppefrån”.. innan det kommer fram till huset..

Vet ju inte riktigt hur det ser ut hos dig, men hos oss så kan man se (vid mycke regn och ev snösmältning osv) när vattnet rinner ner mot huset i backen.. och regnar det ”skitmycket” så får innergården/parkeringen vattenpölar.. det är detta vatten man ska leda bort så mycket som möjligt av!

våra vattenpölar nu.. beror på att vårt ”avledningsdike” har växt igen lite.. så vattnet rinner inte bort lika snabbt just där.. på andra håll funkar det bättre! Vi har sällan vattenpölar och de försvinner oftast på nån timme(y)

Tidigare ägare har grävt ner några brunnar som vi kan leda bort vattnet till.. och det som når fram till huset glider ut åt varsitt håll runt huset..

Det är väldigt svårt att göra något åt den som rinner under huset.. när man bor i slutningar där mycket vatten rör sig i marken :/

Så har du nått ställe där du ser att det rinner mycket vatten.. som är på väg nedåt dit hus när det regnar/smälter.. försök komma på om du redan ”därborta” kan börja leda bort det extra vattnet!

Oavsett om du sen vill dränera om huset.
 
Snigla Snigla skrev:
Skulle vilja ge en tänkare.. :)

Först och främst ska jag väl säga.. att det viktigaste och det vesäntliga.. är VAD DU vill ha källaren till? Vill du ha den inredd för boendeyta, eller som förvaring.. eller inget alls? Dina behov styr åtgärderna, så att säga.

I dräneringsfrågan så kan jag berätta lite om vår.. vi bor i ett hus från 1800-talets mitt nånstans.. så vi har inte lecablock, utan mer stora stenar som huset vilar på. Halva källaren har gjutet golv/väggar och halva har rena stenväggar och jordstampat golv.

Vår källare används inte direkt (bara ingång utifrån) för boende, men vi har vattenpump, panna och alla avlopp/va-rör dragna där. Halvan som är gjuten är uppvärmd.

Vi bor i en dal, dvs lite liknande förutsättningar som du har… vattnet börjar rinna längre upp på vägen/åkern och så rinner den förbi/under oss.. och vidare ner mot ”lägsta punkt”.

Vi har fukt i de gjutna delarna längst ner mot golv.. jordgolvet däremot verkar snustorrt :oops::thinking: (luftigt? Torkar fortare eller bara inte längs vattenstråket..;

Det jag skulle rekommendera allmänt (om vi bara förutsätter att du inte ska göra nått speciellt med källaren, bara minska ev ”vattentryck”) är att leda bort vattnet som kommer ”uppefrån”.. innan det kommer fram till huset..

Vet ju inte riktigt hur det ser ut hos dig, men hos oss så kan man se (vid mycke regn och ev snösmältning osv) när vattnet rinner ner mot huset i backen.. och regnar det ”skitmycket” så får innergården/parkeringen vattenpölar.. det är detta vatten man ska leda bort så mycket som möjligt av!

våra vattenpölar nu.. beror på att vårt ”avledningsdike” har växt igen lite.. så vattnet rinner inte bort lika snabbt just där.. på andra håll funkar det bättre! Vi har sällan vattenpölar och de försvinner oftast på nån timme(y)

Tidigare ägare har grävt ner några brunnar som vi kan leda bort vattnet till.. och det som når fram till huset glider ut åt varsitt håll runt huset..

Det är väldigt svårt att göra något åt den som rinner under huset.. när man bor i slutningar där mycket vatten rör sig i marken :/

Så har du nått ställe där du ser att det rinner mycket vatten.. som är på väg nedåt dit hus när det regnar/smälter.. försök komma på om du redan ”därborta” kan börja leda bort det extra vattnet!

Oavsett om du sen vill dränera om huset.
Låter som att våra hus är identiska när det kommer till fukt och hela den delen. Ska försöka svara på allt du skrev över.

1. Kommande 10 år ska det enbart vara en källare. Ena halvan ska vara tvättstuga, lite förvaring, pannrum etc. Andra delen som är helt oinredd får fortsätta vara oinredd.

2. Det blir en hel del pölar, speciellt nu denna tid på året. Några små pölar på garangeuppfarten, en större pöl precis vid bron, några ute på gräsmattan (5 meter bort från huset dock...) men går i tankarna på att riva upp heeeela gården i framtiden då hela baksidan skall rensas från gamla döda träd, stubbar etc. Huset byggdes 1960 och jag är andra ägaren. Personen som bodde här innan gjorde förmodligen inte mycket mellan 80årsåldern och 100-årsåldern när hon dog. haha

3. Det finns brunnar i varje hörn, en brunn i källartrappen och en brunn på uppfarten som är helt fylld i jord, så den fungerar knappast.

Jag tycker det luriga är att veta hur jag ska försöka luta marken. Det är en stoor gård och ett litet hus, så det finns ju utrymme för att luta bort vattnet om man vill. Sen sen man på sommaren att det är fuktiga partier, speciellt vid häcken längst till vänster på gården, där går det aldrig att klippa gräset - oavsett tid på dygnet då det alltid är fuktigt.

Har du några förslag på hur man rent praktiskt bör "luta" marken? Det är precis samma lika som du beskriver att ditt hus är, men att jag har en bäck en bra bit in på baksidan.
 
B b8q skrev:
I en vanlig källare från den tiden hade jag bara satt vanliga ventiler (utan fläktar). Undantag om du har tvättstuga eller badrum, i de källarutrymmena vill man gärna ha någon mekanisk frånluft.
Alright. Har väldigt mycket friskluftsventiler där, men saknas dock frånluft i just pannrum, tvättstuga och torkrum (dessa ligger i en öppen planlösning tillsammans med små rumsavdelare). Ska ändå dra om elen i källaren snart så kanske sätta en fläkt där?
 
P partysvensken skrev:
Alright. Har väldigt mycket friskluftsventiler där, men saknas dock frånluft i just pannrum, tvättstuga och torkrum (dessa ligger i en öppen planlösning tillsammans med små rumsavdelare). Ska ändå dra om elen i källaren snart så kanske sätta en fläkt där?
Beror lite på vad det är för panna, är det någon förbränningspanna (olja, ved, pellets) så behöver den ju tilluft, inte frånluftsfläkt i samma rum. Plus att en sådan panna håller rummet, luften och murstocken varm och torr.
Är det däremot en elpanna av något slag blir saken en annan.
 
Ang frånluft, i vår källare finns flertalet gamla fönster med lite små rutor trasiga (finns också hål i en dörr mellan gjutna/varma källaren och kalla källaren (där det rör sig mer friskluft).

(Vi har jordvärme, ingen eldningspanna)

Men iaf så hade tidigare ägare installerat en paxfläkt som går på timer. Startar ett två-tre ggr om dygnet och drar runt/ut luften (någon/några timmar per gång den startar), det verkar ha funkat bra därnere.
 
B b8q skrev:
Beror lite på vad det är för panna, är det någon förbränningspanna (olja, ved, pellets) så behöver den ju tilluft, inte frånluftsfläkt i samma rum. Plus att en sådan panna håller rummet, luften och murstocken varm och torr.
Är det däremot en elpanna av något slag blir saken en annan.
Det är en föredetta oljepanna, men nu sitter det fjärrvärme indraget.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.