Hej!

Jag driver ett drop ni solarium och har ett problem då jag endast har 25A inkommande.
Det har nu kommit nya lagar och regler så jag måste byta ut en säng.

Jag kommer alltså köra med två sängar med följande effekter:
Den ena är på ca 4300w (äldre modell)
Men ska nu troligtvis köpa in en betydligt mer modern som ligger på:
12700w + 1000w för AC.

Jag minns inte från elläran hur det var med 230-400V och hur många watt man kunde ta ut.

Iaf så är det nu 3x16Amp i vardera rum.
Kan någon hjälpa mig att räkna ut vilken säkring jag skulle kunna klara mig om jag köper in nya sängen. Eller kommer det här att krångla med huvudsäkringen och belasta även den. Kan tillägga att för övrigt är det inga effektslukande saker i lokalen. Det är endast draget 2.5mm2 så jag kommer uppgradera till 4-6 isf. Och jag kan tyvärr inte byta upp huvudsäkring då EON tar 18 000:- för uppgradering till nästa steg.

Visst kan man väl belasta mer effekt per fas med 3 fas eller är jag helt ute och cyklar nu.

Tack på förhand!
Mvh Joakim
 
Nu vet jag inte om solarier ger linjär belastning, men om så är fallet kan du använda formeln nedan där cos(φ) är 1.

P = √(3) • U • I • cos(φ)

Teoretiskt borde du kunna plocka 17,3 kW om du belastar alla faser jämnt så inte huvudsäkringarna ryker.
P= 1,73*400*25*1

Vardera rum kan belastas max 11 kW men om jag inte kollrat bort mig helt så kräver din nya säng 20 A.
 
Redigerat:
25A trefas ger 230*25*3= 17 250 W eller 5 750 W per fas.
16A trefas ger 230*16*3= 11 400 W eller 3 680 W per fas.

Eftersom båda sängarna drar 17 000 W tillsammans kommer 25A inte att räcka till AC och belysning.

Edit: joflopp var steget före. :)
 
mycke_nu skrev:
25A trefas ger 230*25*3= 17 250 W eller 5 750 W per fas.
16A trefas ger 230*16*3= 11 400 W eller 3 680 W per fas.
Borde inte U vara 400 i formeln, eller har jag bara en tuff måndag?

Edit: Måndagstrött då jag inte såg att du körde en annan formel. :)
 
Redigerat:
Nej man kan antingen räkna med 230V gånger tre, eller 400 V gånger roten ur 3, vilket ger samma resultat.
 
Jag måste bara fråga
12700 watt? Hur grillad blir man om man tar plats i en sådan säng? Jag kan inget om solarier men det låter ju galet mycket
 
I denna post står det följande om solarier.

Dagens solarium drar från 8500w upp till 14 000w. (vill minnas att jag sett modeller på över 14k också)
Räkna tex på ca 40-50 rör kring 160-180w + 4 ansiktskanoner á 500w styck.
 
Det låter inte sunt..
 
Ac och bra fläktsystem så man känner sig inte särskilt grillad alls. Ang Wattantal så handlar det mer om filter och strålning. Den finns utmärkt med x och y kod för UVA och UVB strålning på rören. En viss kombination av dessa ger mer bruningseffekt osv. Sverige har riktigt strikta regler.. vill minnas att man redan i Danmark tillåter 3ggr så mycket.

Den på 12700 jag tittar på är sedan 2005. Det var en värsting då och är en riktigt bra säng idag. Men det har hänt mycket sedan dess. Nu är det upp emot 18-20kw på nya sängar. Men hur man än vrider och vänder på det så är det strålningen begränsad enligt lag. Även om vissa köper rör med "utländsk standard"

Men jag håller med.. det låter sjukt!! Tänk dig de som har 4-5 sängar i den klassen. Blir mycket effekt det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.