Jag tycker jag har igång en massa saker (värmepump, motorvärmare, diskmaskin, brödrost m.m. ibland och kommer över 8000w
 
11 000 W ska du kunna ta ut förutsatt att du har korrekt lastfördelning över alla faser.
 
Har du räknat med ev % överlast på grund av porslinsäkringar ?

Om man ändrar till 20A huvudsäkring vad blir det då
 
13 840 W med 20A
 
Ligger alla laster mellan fas-neutral? Ingen 400V?
Propparna på inkommande matning ska väl tåla dubbla märkströmmen några minuter.
 
D Daniel_M_ skrev:
Ligger alla laster mellan fas-neutral? Ingen 400V?
Propparna på inkommande matning ska väl tåla dubbla märkströmmen några minuter.
Värmepumpen går ju på 3 fas resten är vanliga hushållsmaskiner
 
Krokben
K Knight skrev:
Värmepumpen går ju på 3 fas resten är vanliga hushållsmaskiner
Trefas spis borde du väl rimligtvis ha med? Vad har du för värmepump? Om det blir endel elpatron som stöttning kan det bli kämpigt med 16A och med alla dessa prylar igång. Jag hade 16A och elpanna med belastningsvakt men när jag installerade värmepump gick jag över till 20A bara för vetskapen att man kan låta elpannan som stöttar tuffa på medans man tvättar och lagar mat för fulla muggar utan att behöva bry sig (finns inget tråkigare att stå en kall vinterkväll och byta huvudsäkringar). Helt klart värt den extra hundringen varje månad.

Men har det fungerat hitills finns det kanske inte någon idé att göra något. Jag är en orolig person och vill gärna ha mitt på det torra.
 

Bästa svaret

Eftersom frågan gällde teoretiskt och med hänsyn till att säkringarna tål lite överlast. Här finns ett dokument med utlösningskurvor och tabeller för diazed-säkringar.
https://www.ifoelectric.com/pdf/Ifo_D-sak_TD.pdf
Enligt grafen kan man belasta en 16 A säkring med drygt 20 A under en timme utan att den löser. Vilket som sagt blir 13,8 kW. Eller knappt 30 A i 10 minuter. Det blir 20,8 kW. Eller 72 A (50 kW) under en sekund. Informationen bör användas med förstånd. Jag råder dig att inte prova med de kortare tiderna.
 
  • Gilla
Stolsben och 1 till
  • Laddar…
Tacksam för svaren. Det är intressant att veta. Min elmätaren har loggat 10000w som max och det händer att vi ligger på 8000w under en längre period

Det är därför jag funderar om jag måste säkra om till 20A men de verkar som det är ok än så länge
 
K Knight skrev:
Tacksam för svaren. Det är intressant att veta. Min elmätaren har loggat 10000w som max och det händer att vi ligger på 8000w under en längre period
Det räcker väl att vänta på att elnätsbolaget säger till?
Varför byta till dyrare anslutning innan de har hört av sig?
 
Jag funderade mest om jag var i närheten av max vad säkringarna klarar. Vill inte ha bortfall av en huvudsäkring när vintern kommer
 
A Avemo skrev:
Eftersom frågan gällde teoretiskt och med hänsyn till att säkringarna tål lite överlast. Här finns ett dokument med utlösningskurvor och tabeller för diazed-säkringar.
[länk]
Enligt grafen kan man belasta en 16 A säkring med drygt 20 A under en timme utan att den löser. Vilket som sagt blir 13,8 kW. Eller knappt 30 A i 10 minuter. Det blir 20,8 kW. Eller 72 A (50 kW) under en sekund. Informationen bör användas med förstånd. Jag råder dig att inte prova med de kortare tiderna.
Intressant. Har du eller någon motsvarande siffror för dvärgbrytare/automatsäkringar (antar att det finns olika "snabba" sådana också)?
 
Man kan ju kolla för varje tillverkare. Men enligt standard ska en dvärgbrytare klara 1,13xIn i minst en timma samt lösa vid 1,45xIn inom en timma. För en 10A dvärgbrytare, oavsett karaktäristik blir det då 11,3A respektive 14,5A.
 
K Knight skrev:
Jag funderade mest om jag var i närheten av max vad säkringarna klarar. Vill inte ha bortfall av en huvudsäkring när vintern kommer
Fast den fråga du ska ställa dig ifall din medelförbrukning ligger under vad som säkringarna tillåter. Att de tål en viss överlast under en viss tid ska man inte dimensionera efter, utan det kan ses som en buffert vid temporär överlast.

Enligt din mätare så ligger du under 16 A. Men mätaren visar alltså total effekt. Det du inte vet är hur väl den är fördelad mellan de tre faserna. En mätare som kan visa strömmen i faserna är därför av större värde. Du kanske ha många enfasiga förbrukare som gör att du behöver gå upp ett snäpp på säkringen av den anledningen.
 
Hur kan man se hur mycke man har använt som MAX samtidigt på mätaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.