Jag håller på att kalkylera VVS-en till vårat hus och behöver därför veta ungefär hur många timmar rörläggaren behöver för att lägga ut avloppsstammar, golvbrunnar, golvvärmeslingor, vattenslangar och liknande som läggs i/under grunden INNAN GJUTNING. (Platta på mark). Räkna inte med ingrävning av servis eller dränering/dagvatten då detta görs av markarbetarna.

Det är ett 1-planshus med tvättstuga, wc, badrum med bastu och kök.

Räcker det med två arbetsdagar eller är det mera? ???
 
Eftersom golvvärme ska läggas så vorde det ju bra om du talar om golvytan och hur planlösningen ser ut
 
När jag gjorde det själv i vårat utbygge (45m2) tog det en dag (golvvärmeslang ca 150m, avlopp till diskbänk och tvättstuga samt witapex till vattnet)
 
Det är ungefär 250kvm totalt med garaget som är på 60.
4 sovrum, kök, v-rum, allrum, badrum, wc, groventre, tvättstuga och garage då.

Det är runt 650meter slang till golvvärmen.
 
När vi hade gubbar som lade våran golv värme (130 m2) så gjorde de det på en förmiddag och vvs på tre timmar.
Avloppstammarna som vi lade själva tog oss däremot ca. 1-2 dagar
 
OK, hur många man var de på plats med då? Så jag kan beräkna ungefärligt antal mantimmar.
 
Hos oss gjorde en kille allt vvs-arbete inkl golvvärmeslingor på två arbetsdagar till vår grund på 130kvm. :)
 
jag drar in va och alla uppstick samt vatten på en halv dag... sen 2 timmar på vatten i grund... sen kanske 5-6 timmar på golvärmeslangen.. då e servis grävning medräknad....samt spolbrunn
 
låter som de va lite slang till 250 kvm
 
Helt rätt!
Det var 850 meter slang.
Tack!
 
Hej

Har inte en aning hur lång tid det tar att ordna vvs.
Men vet att mina föräldrar är tvungna att spola massa vatten innan det blir kallvaten så se till så dom isolerar vatten ledningarna från golvärmen
 
Jag tror vattenledningarna kommer att dras under cellplasten om jag inte minns fel.
 
Får jag flika in en fråga: Hur kommer ni göra runt golvbrunnarna för att få rätt fall på golvet?
 
Plattan kommer att gjutas med tunnflytande betong och det kommer att spikas ramar runt avloppet där det inte gjuts vid plattgjutningen.
Sedan görs fallet samtidigt med gjutningen runt avloppet.
 
Vi fick det gjort av två rörmokare på en dag = 16 mantimmar. Avloppsstammen och vattenröret låg innanför när de började. 135 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.