Hallå,
Håller på att isolera garaget som har varit oisolerat med bara ventilation i nocken.
Nu när jag sätter innertak och isolerar väggarna blir det ju helt tätt.
Porten är isolerad utan ventil, garaget är ca. 7x4m. Hur många ventiler behövs och var sätter man de lämpligast?
Tack på förhand!
 
Jag håller också på att isolera kallgarage ca 30 m2 men jag byter porten också och den är ventilerad (slagport med vent i båda) i nederkant så jag tänker att eftersom varm luft stiger så sätter jag två ventiler just nedanför innertaket på motsatt vägg från porten, Fresh 80 sa bygghandlaren skulle räcka. Grannen som är gammal elektriker höll med om att det är en god idé men han är väl ingen expert på ventilation han heller :) Men rent logiskt borde det komma in frisk luft vid golvet om den varma inneluften försvinner ut genom ventilerna i takhöjd.
 
I de fall porten är ventilerad (vanligtvis i underkant) räcker det att man i ett garage av denna storlek sätter två ventiler så långt som möjligt från porten. Sätts i överkant vägg. Är porten inte ventilerad måste luften tas in bredvid, med en el två ventiler i underkant vägg.

Har man en mellanvägg med ett förråd i bakkant av garaget måste detta ventileras separat, dvs. minst två ventiler så långt från varandra som möjligt.
 
In i underkant och ut i överkant. Ja det verkar ju logiskt, tack för bra svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.