Hur många vattenslangar om 20m behövs för en 1500kvm stor trädgård? Vi har för nuvarande 4 st men min sambo har precis köpt 3 st till för att kunna nå samtliga planteringar utan att dra om slangen. Jag tycker det blir lite plottrigt och undrar om vi kan gräva ner någon eller några slangar.

Hur många vattenslangar har ni?
 
Jag har en.... används mest för att tvätta bilen ..men 1500kvm säger ju igentligen ingenting... Det beror ju på formen på tomten ..
 
Cirka 50 meter på 1000 kvadratmeter men då har vi vattenutkastare på två sidor av huset vilket sparar många meter slang.
 

Bästa svaret

På ca 2500m2 gräsmatta har jag två stycken 35m slangvindor och två lösa 10m slangar. Men förutom det har jag även 150-200m nergrävd pemslang och sju stycken vattenutkastare utspridda över tomten. Utökade från fyra stycken förra året och kan starkt rekommendera att gräva ner pemslang. Dom fyra som redan fanns är från en av tidigare ägarna och årtionden gamla.
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag har en.... används mest för att tvätta bilen ..men 1500kvm säger ju igentligen ingenting... Det beror ju på formen på tomten ..
Formen är fyrkantig. Så ca 40x40 meter. Huset står dock placerat mot ena kanten. Det finns en utkastare på vardera sida huset.
 
Vi har tre varav en sitter i en vinda som vi aldrig använt. 1300 kvadrat tomt och vi når allt som behöver vattnas utom två små lådor med två slangar. En vattenkanna löser det problemet.
Vilken dag som helst ska jag fixa en skarv mellan vattenutkastaren och vindan men vi har inger riktigt behov av den.
 
Jag skulle också säga att frågan beror på vattentrycket där man bor. Är vattentrycket dåligt tar det en evighet att vattna med sprutmunstycke och man behöver fler slangar som kopplas till olika typer av vattenspridare samt droppslangar. Det sistnämnda kan vara inkopplat hela natten om man vill ge hela rabatterna en rejäl rotblöta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.