Jag vill plantera tuja (Branbant, 50 - 60 cm lång) som häck. Det finns rekommendationer att plantera bara 2 plantor / meter, om plantorna är redan stora (2m) eller upp till 3.5 plantor / meter om plantorna är liten (60 cm).

Varför gör man en sådan skillnad? Om jag bara ta 3 plantor / meter som är 50 cm lång blir de ju också 2 m hög efter ett antal år. Varför ska man i så fall börja med mer än 3 plantor / meter?
 
  • Gilla
Anna Arrhen
  • Laddar…
Dom häckar jag satt har alltid varit med 2/m, 50 cm c-c.
Annars räcker inte ytan till för rotsystemet när häcken blir 2 m eller mer. Med bra förberedelser bra jord t. ex. Några lass kompostjord som blandas ner med befintlig jord med en lånad jordfräs ger en snabb start av plantorna. Jag satte en ny häck April 2019 idag är den toppad på 2,20 m och helt tät.
Plantorna var Brabant 80-100 cm nyupptagna för 4 dagar sedan.
 
  • Gilla
Anna Arrhen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag tror att det tätare avståndet är för att det mer ska se ut som en häck redan från början. Jag vet inte men om en tuja som är 50 cm hög är 10-15 cm bred så blir det 35-40 cm mellan plantorna nu och det ser då inte ut som en häck.
 
Mig stör det inte om den inte är tätt i början, men det är ju bara en tidsfråga, eller?

Hur långt tar det egentligen till det bli tätt med 3 eller 4 80 cm-plantor per meter?

Om man prata med Plantinavia som säljare, rekommenderar de 4 plantor per meter med 80 cm långa plantor. Tror ni, att det är för mycket?
 
  • Gilla
Anna Arrhen
  • Laddar…
M marvin123 skrev:
Mig stör det inte om den inte är tätt i början, men det är ju bara en tidsfråga, eller?

Hur långt tar det egentligen till det bli tätt med 3 eller 4 80 cm-plantor per meter?

Om man prata med Plantinavia som säljare, rekommenderar de 4 plantor per meter med 80 cm långa plantor. Tror ni, att det är för mycket?
4 per meter känns tight, vi köpte från ATM handel och fick rådet, vilket vi följde, att sätta dom med 40cm mellanrum.
Ca 1m höga.
Planerade i maj och de börjar växa ihop nu.
Häck som planterats med 40 cm mellanrum och börjat växa ihop, med en gräsmatta och äppelträd framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser väldigt bra ut, tycker jag :).

Är det www.atmhandels.se? Finns det shop omdömen på nätet?

(www.plantinavia.se var tills nu den enda som jag hittade med lämpliga priser och goda betyg på trustpilot.)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
M marvin123 skrev:
Ser väldigt bra ut, tycker jag :).

Är det www.atmhandels.se? Finns det shop omdömen på nätet?

(www.plantinavia.se var tills nu den enda som jag hittade med lämpliga priser och goda betyg på trustpilot.)
Precis, dom.
Jag gick på omdömen jag hittat här på Byggahus, flera nöjda kunder här.
Hade lite frågor innan beställning som jag snabbt fick svar på.
Leverans inom utsatt tid och inga konstigheter.

Kan rekommendera ATM enligt min upplevelse. (y)
 
Jag blir lite förvånad att företaget "ATM handels" inte finns i handelsregistret allabolag eller ratsit. Hittade inte heller en organisationsnummer på deras webbsida.
 
Här är min häck April 2019
Nyplanterad häck av tujor med jutesäck runt rotklumparna i en välskött trädgård, grävd och toppad till 2,20 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterad häck av tujor vid ett grävt dike med soligt trädgårdsscenario.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är den idag Aug 2022 . Våren 22 toppade jag den på 2,20 m och c:a 1/2 m klipptes bort.
En välväxt häck i en trädgård som nyss klippts ner till 2,20 meter med två odlingslådor framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Häck av tujor klippta till ungefär 2,20 m höjd, friska och gröna, ordnade i en rak linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så totalt full höjd på 2 1/2 år.

Men jag grävde bort många kubikmeter med en liten grävmaskin och fyllde diket med en billast med matjord.
Tujorna kom från Danmark och hade jutesäck runt rotklumpen och togs upp den dagen jag beställde dem, så Max 3 dagar ovan jord.
 
  • Gilla
Maijckel
  • Laddar…
M marvin123 skrev:
Jag blir lite förvånad att företaget "ATM handels" inte finns i handelsregistret allabolag eller ratsit. Hittade inte heller en organisationsnummer på deras webbsida.
Betalade via Klarna och det står moms reg nr. nummer i orderbekräftelsen.
Så allt bör vara ok.

Hade mina plantor ovan jord nån vecka innan de planterades, men de vattnades så klart regelbundet.
 
Plantinavia informerade mig att de inte kan leverera så många plantor som jag beställde :(.

Deras förslag är att leverara ungefär 2 plantor per meter av högre kvalitet (så kallat "limited", bredare plantor) i stället för 3 plantor per meter av standard kvalitet (så kallat "outlet") för samma pris.

Båda varianter ser man här: https://www.plantinavia.se/vintergrona-hackvaxter/thuja/thuja-brabant/#configurator-steps

Skulle ni acceptera detta?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
M marvin123 skrev:
Plantinavia informerade mig att de inte kan leverera så många plantor som jag beställde :(.

Deras förslag är att leverara ungefär 2 plantor per meter av högre kvalitet (så kallat "limited", bredare plantor) i stället för 3 plantor per meter av standard kvalitet (så kallat "outlet") för samma pris.

Båda varianter ser man här: [länk]

Skulle ni acceptera detta?
Absolut du vinner flera år till färdig häck.
Se mitt inlägg ovan #9
Från plantering till toppning på 2 1/2 år
Men jag använde en grävmaskin för markarbetet. Utan detta arbete hade det tagit säkert 5-10 år när jag jämför grannar i området!
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Absolut du vinner flera år till färdig häck.
Se mitt inlägg ovan #9
Från plantering till toppning på 2 1/2 år
Men jag använde en grävmaskin för markarbetet. Utan detta arbete hade det tagit säkert 5-10 år när jag jämför grannar i området!
Jag har lerjord som jag grävde bort i en dike och fyllde med så kallat "rabattjord", som verkar ha en viss lera andel, men också ha en andel sand. Pga hela längden av häcken blir det för dyrt att köpa massvis kogödsel eller kompost. Tror du att jorden fungerar?
 
I vår kommun kan man hämta gratis kompostjord på återvinningscentralen, bara hyra en släp om man har dragkrok.
Dom första åren skall man inte gödsla för då utvecklas inte rötterna utåt. Rötterna breder ut sig på varje sida om häcken minst lika långt som häcken är hög. Men det första året är det en bra idé att ha en droppslang som håller rotklumpen fuktig. (Se min bild från 2019)
 
M marvin123 skrev:
Jag har lerjord som jag grävde bort i en dike och fyllde med så kallat "rabattjord", som verkar ha en viss lera andel, men också ha en andel sand. Pga hela längden av häcken blir det för dyrt att köpa massvis kogödsel eller kompost. Tror du att jorden fungerar?
Stallgödsel brukar vara gratis/frivillig donation eller väldigt billigt. Jag förstår inte varför folk hängt upp sig så på kogödsel? Sväng förbi närmsta stall och fråga, om inte de har så kanske de vet någon som har. Stallen får betala för att bli av med gödslet annars!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.