Vi målar om huset i samma kulör som tidigare (röd)
Tidigare är det målat med "oljeakrylat" och nu blir det grundmålning + täcklasyr.

Hur många strykningar behövs med täcklasyren ?
Det räcker med en strykning för att det ska täcka bra så frågan är om det behövs ytterligare en strykning ?
Jag ser ingen skillnad i resultat mellan en strykning och två strykningar..

Blir det bättre (hållbarare) eller kanske t.om. sämre med ytterligare ett lager färg ?

Till saken hör att det verkar bli täcklasyr över som räcker till strykning nr 2 så det är bara fråga om några timmars jobb.
Jag gissar att det är bättre med ett extra färglager på väggen än ett antal liter färg som står i källaren och tar plats och förstörs till nästa gång den behövs ::)
 
54 visningar och inga svar :(
Någon måste väl ha några idéer i ämnet?
 
En fråga bara; tänker du applicera lasyren direkt ovanpå den gamla oljefärgen efter grundning?
 
Pratade med en målare och han sade om man målar med täcklasyr så behövs det 2 strykningar + grundfärg(=3) för att få ett fullgott skydd samt att man kanske inte behöver måla om huset förrän om 8 år. Detta gäller dock ett nybygge!
 
Ceja skrev:
En fråga bara; tänker du applicera lasyren direkt ovanpå den gamla oljefärgen efter grundning?
Arbetsgång:
1. Skrapning av allt löst.
2. Grundmålning
3. Täcklasyr, strykning 1
4. Ev Täcklasyr, strykinng 2 ????

Rätt eller fel?

zose:
Målaren rek alltså två strykningar för fullgott skydd.
Jag bör alltså prioritera de mest utsatta väggarna med strykning nr 2 och kan ev "fuska" lite på "norrsidan"..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.