Hej,

Ska i framtiden inreda vinden på kåken och ska sätta upp spotlights i allrummet är det tänkt. Taket kommer vara brutet eller hur man säger och öppet upp till nock. Finns det någon riktlinje för hur många spotlights man ska ha på en given yta och hur tätt de ska sitta?
 
När det gäller spottar så är det ett antal som gäller och det är 0.

Jag har satt spottar i ett par rum, och visst, det ser läckert ut, men de är helt kass som belysning och det är löjligt mycket jobb med dem.
 
andersmc skrev:
När det gäller spottar så är det ett antal som gäller och det är 0.

Jag har satt spottar i ett par rum, och visst, det ser läckert ut, men de är helt kass som belysning och det är löjligt mycket jobb med dem.
+1 på det..
 
andersmc skrev:
När det gäller spottar så är det ett antal som gäller och det är 0.

Jag har satt spottar i ett par rum, och visst, det ser läckert ut, men de är helt kass som belysning och det är löjligt mycket jobb med dem.
+1 här också. Spottar är en döende trend...

(Satte spottar i vår hall och gick efter regeln "1 spot/kvm", 20W spottar. Men det var första och sista rummet i huset som fick spottar, hopplös belysning.)
 
Redigerat:
Inga spottar. Särskilt om det gäller förberedelser för framtida installationer.
 
Redigerat:
Är det "Antispott-rörelsen" som har haft sitt veckomöte här eller..?? :rolleyes:;)
Deras ståndpunkt verkar ju ha blivit fastslagen i alla fall.
 
  • Gilla
Nannana och 2 till
  • Laddar…
Har satt spottar i både hall, trapphus och sovrum... Trend eller inte trend, men är hur nöjd som helst!
 
Jag har 6 hide-a-lite LED-spottar i ett 4,5 kvm badrum och snart 6 st likadana i en 6 kvm hall. Det lyser upp mycket bra, så att det inte skulle ge tillräckligt ljus kan jag inte hålla med om. Och de monteras i vanliga apparatdosor, så att det inte skulle vara enkelt att byat till något annat i framtiden tror jag inte heller på.
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
Jag tycker nog att ur belysningssynpunkt är halogenspottar fantastiskt. I vårt vardagsrum/kök har vi 27 spottar på 60 kvm, ger allt från nästan mörkt till väldigt ljust. I källaren 7 spottar på 20 kvn, samma där. Använder 35w ljuskällor. Så mellan 2,2-2,8 kvm / spot för oss.

Ledspotar har mer fokuserad ljusstråle så där kanske belysningen inte funkar riktigt lika bra, men det vågar jag inte säga säkert.
 
Ljus får man, men jämnheten är riktigt usel. Kör man LED är den än värre. skulle inte bli förvånad om vi pratar en jämnhet på 0,3 Vilket är ett ljus jag aldrig skulle vilja vistas i.

Sen skall vi ju inte tala om förbrukningen som i många fall är i klass eller långt över en 500w bygglampa.
Jag tillhör den skaran som aldrig föreslår spottar annat än till effektbelysning. Vill man ha infällt och har utrymme skulle jag alla dagar i veckan valt downlights. Bättre ljus kontra driftekonomi.
 
Håller med dig fullständigt. Spots för allmänbelysning är inte vare sig ekonomiskt eller bra ljusmässigt (om man nu ska ta ekonomi kontra antal spottar). Jag försöker också övertyga kunder om att skippa spottar om det inte ska vara endast för effektens skull....men...i små utrymmen som i ett litet badrum eller liknande så tycker jag det är ok, så länge det är ljusa väggar.
 
frohike skrev:
Ljus får man, men jämnheten är riktigt usel. Kör man LED är den än värre. skulle inte bli förvånad om vi pratar en jämnhet på 0,3 Vilket är ett ljus jag aldrig skulle vilja vistas i.

Sen skall vi ju inte tala om förbrukningen som i många fall är i klass eller långt över en 500w bygglampa.
Jag tillhör den skaran som aldrig föreslår spottar annat än till effektbelysning. Vill man ha infällt och har utrymme skulle jag alla dagar i veckan valt downlights. Bättre ljus kontra driftekonomi.
Ursäkta en okunnig, men vad är skillnaden mellan spotlights och downlights?
 
Spotlight precis som det låter, en riktad ljusstråle...downlight ofta lite större och större spridning på ljuset.
 
Tänk igenom noga vad du behöver - spotlights eller downlights, led eller halogen.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Zhea
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.