Ska bila upp en avloppsledning i källaren ~5m lång genom ett rum för att byta ut de gammla gjutjärns rören till plast innan jag färdigställer rummet. Kan jag köpa Gjuta grov säckar på byggmax och gjuta igen med?Hur många säckar tror ni det kommer gå åt?kan man dryga ut med grus?
tacksam för snabbt svar.:)
/
M
 
Har gjort samma sak i min källare och använde eps cement. http://www.epscement.com/ finns på beijers och k-rauta mfl.
Fördelar: självuttorkande man kan belägga ytan snabbt efter, fyller bra per viktenhet (det går inte åt så många säckar) saxat från hemsidan ovan "En säck om 50 liter EPSCement räcker till 1 m2 vid en tjocklek på 50 mm." Snabb huvudräkning: antar 40 cm bred ränna * 5m =2kvm = 2 säckar.
Nackdelar: Möjligtvis lite dyrare och man behöver lägga på ett tunnt flytspackellager överst.

Det går bra med gjuta grov naturligtvis, tänk bara på att betong behöver väldigt lång tid på sig att torka ur innan man kan tex lägga klinker eller något annat ovanpå. Det går minst åt ett gäng månader. (prata med betongkunnig person på området för mer exakt tid).

Dryga ut med grus antar jag att du menar betongen och det är nog inte att rekomendera. Men man kan fylla igen kring röret med grus (så ser det nog ut idag) och sedan lägga 50 mm eps cement över och avsluta med ett tunnt flytspackelskikt (el dylikt).

Lycka till!
/J
 
Redigerat:
50 mm är lite bäl tunt. Jag rekommenderar 100 mm för att få normaltjocklek på gjuningen. En vanlig säck gjuta grov ger ca 13 liter betong så sen är det bara till att räkna lite :)
 
så om man gjuter ~10cm tjockt så blir det då kring 10 säckar om jag ska gjuta igen ~30cm brett i ~5m?
Hur länge måste jag vänta med att klinkra om jag använder gjuta grov?Hur mkt dyrare är eps-cement?
mvh
M
 
13 säckar vanlig grovbetong blir det (5m x 0,3m x 0,1m = 150liter, du får 12-13 liter per säck).
Om du skall ha tätskikt på betongen måste den torka länge, skall det vara klinker direkt på behöver du inte vänta lika länge. Sök i forumet så finns exakta uppgifter.
Om det är grov sten under plattan kan tipsa om att återfylla runt rören med Leca kulor på säck (finns på större byggvaruhus)
 
lecakulorna är det samma som man har till blomkrukor?...
mvh
M
 
Japp, samma sak. Finns 80L säckar på byggvaruhusen.
 
Nej inte samma finns olika sorter en som binder vatten och en som inte bindervatten.
 
Att gjuta 10cm i en ränna där det troligen förut inte är mer än 5cm känns ju bara fånigt. Med detta vill jag säga att kolla hur tjockt det du bilat upp är och är det bara 2-3 cm så duger säkert 4 cm över rännan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.