Hej,

Hur många rum per fas/grupp brukar man räkna med? Nu pratar jag om sovrum, hall, matsal och vardagsrum. Inte badrum och kök. Så, det som förbrukar el är lampor, stereo, TV, etc.

Jag kanske skall formulera om frågan också. Hur bör jag fördela elen mellan rummen? Jag anatar att det är dumt att köra alla rum på samma fas/säkring/grupp. Finns det någon bra rekommendation att utgå ifrån?

I dagsläget har jag bara en fas (16 amp) i i lägenheten och varje autsäkring är på 10 amp. Men snart kommer jag sätta in ett trefas-skåp för att få mer kräm.

Mvh
/Anders
 
Jag har hört en tumregel på ca 10 uttag per 10A grupp. Detta då givetvis att det handlar om rum utan storförbrukare.

Har man sedan tätare än "normalt" mellan uttagen så kan man säkert öka antalet per säkring, för så minskar ju sannolikheten att något är inkopplat på varje uttag.
 
Ok, låter förnuftigt.

Jag fördelar nog enligt följande:

Grupp A - matsal, vardagsrum
Grupp B - Sovrum 1, 2, 3
Grupp C - Sovrum 4, hall

Tack för tipset.
 
Vanligtvis så fördelar man en utgående grupp på t.ex vägguttag rum 1 & 2 och en annan grupp på belysning rum 1 & 2.
 
Jag har ett rum per fas. Om säkringen går i det rummet så drabbas inte rummet brevid.

Tänk dig att grabben lyckas bränna säkringen i sitt rum, då vill du inte att strömmen går i arbetsrummet där du sitter med bokföringen.

Ett rum = en säkring.
 
men jag vill gärna ha ljuset kvar när damsugaren knäcker säkringen så en grupp för uttagen och en för belysningen per rum då?
 
mats_o skrev:
men jag vill gärna ha ljuset kvar när damsugaren knäcker säkringen så en grupp för uttagen och en för belysningen per rum då?
I vanliga villainstalationer tror jag det är sällsynt med 2 grupper till ett vanligt sovrum. Jag har en grupp per sovrum. en till hallen, en till WC. I allrummet (ca 45m2) finns en uttagsgrupp och två belysningsgrupper.
Dammsugaren ska inte knäcka säkringen, då är något galet...
 
Det är vanligt med att man fördelar grupperna så. I alla fall i nyproduktion. Och poängen med är just som mats_o skrev. Och det behöver inte vara fel på dammsugaren för att säkringer löser. Motorer har höga startströmmar.
 
Jag har nog aldrig varit med om att en dammsugare löst en säkring.

Är det nyproduktion så brukar det oftast vara en konsult bakom kulisserna, (inte billig)

Annars brukar sundförnuft fungera ganska bra.
 
För 15-20 år sedan när automatsäkringar var ganska "nya" och dammsugarna var både starka och utan mjukstart var det inte ovanligt att man fick åka och sätta i "tröga" automater. Med dagens damsugare som nästan alla har mjukstart har det problemet försvunnit .
 
En annan tumregel för belysning och VU är minst en grupp per påbörjad 30m2 golvarea. Men håller med el_richard - sunt förnuft funkar rätt bra.
 
Det är ganska klokt att lägga belysning för flera rum på en grupp och uttagen för flera rum på en annan grupp, det blir inte helmörkt i allmänhet vid utlöst säkring.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.