Då vi står inför att bygga nytt hus, så kommer även en pool att byggas efter ett tag.
Tanken är att försöka förbered så så mycket man kan för det.
Då vi kommer att ha en kulvert för värmen in i huset från ett uthus, idag är det en liten betongplatta där inne så vi kommer behöva att borra med kärnborr alt bila bort lite för att dra slangar.

Sen kommer även pump huset bli är inne för poolen, hur många slangar behöver man ha?
och vad har alla för funktion
Det jag tänker spontat är rening av vattnet i poolen finns det mer som sak från pumphuset till sjävla poolen?
 
Richard_F
Det är lite svårt att säga exakt hur många slangar/rör du kommer ha eftersom det beror på uppvärmningsmetod mm.

Jag har tre rör genom väggen till pannrummet. Ett från poolens breddavlopp, ett till poolens inlopp och ett för backspolning av filtret (till dagvattenledning. Alla dessa är 50 mm. Ett bra tips är att välja en del av rören transparenta för att kunna se flödet och hur rent vattnet är.
Jag har värmeväxlare till vår bergvärmepump i direkt anslutning till filter och saltklorinator men om du ska ha en luftvärmepump kan det kräva fler hål.

Utöver det så har jag 20 mm för kallvatten till en utedusch och rör för elledningar (poolbelysning, dräneringspump, samt belysning och eluttag vid poolen).
 
Det normala är att rör till och från cirkulationspump/sandfilter/värme är 50mm. I mark använder man pem-slang, inomhus hårda pvcrör, också 50mm. Har du lite större avstånd mellan saker går man upp till 63mm.

Om du har en skiss som visar var prylarna står i förhållande till varandra så är det enklare att svara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.