Behöver hjälp med hur många plintar jag behöver och avstånd mellan dessa till denna terass? Jag kommer att använda 145x45 till plintarna och lägga samma storlek med cc 60 över och köra med 28mm imp.trall. Jag kan ej skruva någon bärlina i grunden och närmast huset (50cm) ligger dreneringsgrus som jag ej kan ha plintar i så närmaste plintrad blir ca: 70cm ut från huset.

Mina frågor:
1. Hur många plintar ska jag använda
2. Avstånd mellan plintar
3. Ska jag lägga lecablock närmast huset som dom övre reglarna(cc 60) vilar på eller går det ha ett överhäng på ca 70 cm utan "svajj"
 
  • Terass.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mellis77 skrev:
3. Ska jag lägga lecablock närmast huset som dom övre reglarna(cc 60) vilar på eller går det ha ett överhäng på ca 70 cm utan "svajj"
Jag har gjort motsvarande på ett källarhus . Då satte jag plintarna nästan kloss i huset. Finns det dräneringsslang under gruset måste du passa in plintarna så att de inte ligger precis ovanför slangen.
Är det minsta risk för tjälskjutning skall man absolut undvika att fästa altanen direkt i huset. En spalt på 1 cm räcker.
 
Antal plintar och avstånd emellan dessa beror, förutom på bärlinornas dimension också på golvreglarnas dimension. Överslagsräkning med 45x145 som bärlinor och 45x120 som golvreglar ger 24 plintar med ett avstånd om 1,85 m och en spännvidd på golvreglarna om 1,9 m. Räknade med att trallen ligger parallellt med huset.

Med hjälp av spännviddstabeller som finns på nätet (finns egentligen bara en, alla härstammar från Dag Thorstenssons tabell ur tidigare exemplar av boken Bygg Altaner, Trappor och Uteplatser. Dag i sin tur har tagit tabellen från f.d. Norsk Bygginstitut) kan du räkna mer på hur du kan få det så det passar dig.

Exempel på länkar till tabellen
http://mugglo.net/dokument/hus/Spnnviddstabell.pdf
http://www.petersprojekt.se/anvisningar/spannviddstabell.xls
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.