Ska bygga en altan som blir 3.5 meter ut från vägg, i ytterkant ska vi gjuta plint. I innerkant ska vi fästa golvet i väggen, behövs det plint även där?? Behöver vi ha plint även mellan väggen o ytterkanten?? Någon som vet??
 
Jag allt annat än expert, snarare tvärtom. Men jag har läst på Beijers sida att om det är mer än 2,5 m mellan bärlinorna så behövs det en i mitten också. Ska själv bygga altan med precis det måttet och jag tänker ha 3 bärlinor, varav dom två yttersta är med gjutna plintar, den mot väggen endast fäst mot väggen - inga plintar.

Lycka till!
 
Okej det var det jag misstänkte Tack för hjälpen. Då satsar jag på två "rader" med plint!!
 
Ett tips är att låna någon av Dag Thorstenssons böcker "terasser och uteplatser" eller "snickra utomhus". Där finns mycket matnyttigt för den som planerar altanbygge, inklusive dimensioneringstabeller för virke och plintavstånd beroende på virkesdimensioner. Och mycket annat.
 
Dag har en tabell i sina böcker, där kan man utläsa ut längden på reglarna beror på vilken dimension på bärlinan du har samt hur brett det är mellan bärpunkterna på bärlinan (plinten). Jag har följt den och har en främre bärlina på 90x195, plintavstånd 1800 och då kan jag ha 45x195 reglar (upp till 3,1 m).
I ditt fall kanske du får gå upp till 45x220, jag är osäker men kolla upp tabellen.

PS. Jag har inte byggt klart altanen, så jag kan inte säga om det vart bra. DS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.