Har ett betonggolv som ser ut som hela havet stormar, ryggar och dalar om vartannat, dessutom så lutar hela golvet totalt 3cm från ett hörn till annat.

Har mätt av det hela med laser och min plan är att slipa ner ca halva golvet och flytspackla upp andra halvan. Kan inte bara flytspackla allt i våg då det kommer bli för högt i lägsta punkten och dörren som finns där kommer ej gå att öppna.

Tanken är att sedan lägga laminatgolv.

Det innebär att ca 4kvm behöver slipas ner 1cm i snitt. Men har ingen aning om hur snabbt en vanlig betongslip kan avverka material. Är det rimligt att slipa ner så mycket? Hur många timmar kan det röra sig om?
 
Klart att det går, någon dag tar det nog. Tid är ju kraftigt beroende på vilken maskin och vilka stenar du använder samt hur hård betongen är.
 
Du ska hyra en von arx FR 200. Det är en betongytfräsmaskin. Jag hyrde en sådan när jag skulle fixa min misslyckade betongplatta i poolområdet. Jag använde nog maskinen fredag-söndag. Fräste en stor yta 25 m2, upp till 20 mm djupt. Det behövs en rejäl betongdammsug också, ordentligt medhörselskydd. Hermetiskt tillslutet rum i källaren, andningsmask etc.
Jag trodde den skule vara dyr att hyra, framförallt slitage av lamellerna. Men de höll bra, betalade nog bara dygnskostn 600/dygn och knappt något för slitage.
Den avverkar typ 1-2 mm per långsam överkörning. Tjocka områden körde jag korsvis tills jag var nöjd.
Vanlig handhållen, Roterande betongslip kan du glömma, de polerar mest i ytan... Den behövs dock i kanter och hörn!?
Abs slip hyrde jag med för att få en jämnare yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.