Jag har en billig trådlös Clas Ohlsson termometer för att kolla temperaturen i en pumpbrunn.

För att max/min loggningen skall funka måste basenheten befinna sig i närheten, dvs utomhus.
Frågan är nu om LCDn kommer att frysa sönder nu när det riskerar att bli hela fem :eek: grader kallt här? Jag har varit med om att en LCD havererat i frysen tidigare.
 
Mikael_L
Spontant skulle jag väl säga, nej det är ingen risk för LCD'n.
Jag tror inte och har aldrig trott att det finns någon alls temperatur som förstör en LCD, utan det handlar bara om att den blir allt segare för att tills sist helt sluta visa något, men inte gå sönder fysiskt, dvs det fungerar som det ska sen när det blir varmt igen.

Annars skulle alla i norra sverige, kanada, alaska osv ha trasiga LCD-displayer i sina bilar efter varje vinter. Det har jag inte hört något om.
 
Jo, det är ju klart. Tänkte att det kanske finns mer eller mindre tåliga modeller.

Basenheten är specad ner till noll grader, vilket var anledningen till att jag började fundera på LCDn.
 
Det finns de som fungerar i minus 40, och det finns de som lägger av vid noll. Biltemas är säkert 0-70 grader. Men att de skulle gå sönder, njäe. Loggningen kan ju fungera och går att läsa när du tar in basstationen.

Protte
 
OK, jag får helt enkelt prova.

Återkommer när rysskylan slagit till.
 
Kan rapportera att LCD pallade för -4 C, men att radiomottagaren verkar ha tagit permanent skada.

Visar numera mottagning på fel kanal och temperaturen är slumpmässig.

Vilket skräp :thumbdown:.
 
S
lcd tv funkar efter att den varit riktigt kall.
minus 30
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.