42 047 läst · 51 svar
42k läst
51 svar
Hur många lysrör i garaget?
Sida 1 av 4
Jag har ett garage på 6,2 * 8 meter som jag ska ha som hobby-puts och mekgarage, vill alltså ha riktigt bra ljus, jag har funderat på 3 * 3 (dvs. 3 rader med 3 armaturer i varje rad) lysrörsarmaturer på 36 *2 W men har även funderat på 2 * 58 W. Med 58 W blir det strax över 1000 W totalt och kan det bli för mycket av det goda? Jag vill ha kanonljus då jag gör en del lackjobb, polering mm. men kan det bli för ljust? Har även sett att det finns en uppsjö av färger på lysrören, vilket rekommenderas till just ett hobbygarage? Har sett varmvit som nästan ger ett gult ljus, cool white som ger ett mycket vitt ljus samt även daylight som jag tycker gav ett blått ljus. Vill helst göra rätt från början....
Kanske ska förbereda på att sätta armaturer på väggen också? Två på varje vägg en halv meter nedanför innertaket för bästa ljus på karossidorna?
Kanske ska förbereda på att sätta armaturer på väggen också? Två på varje vägg en halv meter nedanför innertaket för bästa ljus på karossidorna?
Du ska ha en färg som heter 840 på lysrören och du kan inte få för mycket ljus, en vanlig klar dag har man över 25000 lux utomhus om du inomhus kommer upp till 1000 lux är det mycket. Det är sällan att man har över 6-700 lux när man arbetar med "finare" detaljer. Så 9 st 2x36 watt är inte för mycket, kuporna ska vara "opal" så får du lite mindre reflexer.
Dela upp armaturerna i två eller tre grupper, med separata brytare. Då kan du använda just så mycket ljus som du för tillfället behöver. Dessutom är det bra för säkringen om du kan slå på några lampor i taget, lysrör drar fruktansvärt mycket ström i startögonblicket.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
Det blir ALDRIG för mycket ljus. Per watt kan det vara billigare med 2x58. Att koppla lysrören till trefas kan ha sina fördelar, då minskar flimmret.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
En rad till R
En rad till S
En rad till T
Annars så finns det lysrör med trefasöverkoppling så att varje rad nyttjar alla tre faserna.
Protte
En rad till S
En rad till T
Annars så finns det lysrör med trefasöverkoppling så att varje rad nyttjar alla tre faserna.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
Om du förstår dig på trefassystemet så inser du att spänningen aldrig är noll på alla faserna samtidigt. Ljuset från ett lysrör varierar lite i takt med sinusvågen vilket kallas flimmer.
Med trefas så överlappar blinket från olika rör varandra.
Dessutom så är det alltid bra att fördela last på alla faserna.
Protte
Med trefas så överlappar blinket från olika rör varandra.
Dessutom så är det alltid bra att fördela last på alla faserna.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
Man kan jämföra med kolvmotorer, en encylindrig 4-takt får en kraftpuls för varje 2 varv och därmed lite ryckig gång.
en 3 cylindrig motor får fler pulser och behöver inte leva på svänghjulet lika mycket.
Protte, bara jag nu inte behöver förklara 4-taktsmotorns arbetssätt.
en 3 cylindrig motor får fler pulser och behöver inte leva på svänghjulet lika mycket.
Protte, bara jag nu inte behöver förklara 4-taktsmotorns arbetssätt.
Jag hade nog monterat lysrör påväggen ca 40 cm från golvet vid lackplatsen, om du skall lacka bilar förstås, eller ha vägguttagg på den väggen så du kan ha lysrörsarmaturer liggande när du jobbar.
Golvvärme i golvet, och golvbrunn. Då man kan blöta ner golvet innan man lackar för att undvika att damm kommer upp från golvet.....
kopplar man alla lampor på samma FAS, så kan det i värsta fal se ut som att en borrmaskin/fräs står stilla fast den snurrar, det gäller om maskinen snurrar i samma hastighet som lamporna blinkar...
Självklart så blir detta bara i vissa fall....
Golvvärme i golvet, och golvbrunn. Då man kan blöta ner golvet innan man lackar för att undvika att damm kommer upp från golvet.....
kopplar man alla lampor på samma FAS, så kan det i värsta fal se ut som att en borrmaskin/fräs står stilla fast den snurrar, det gäller om maskinen snurrar i samma hastighet som lamporna blinkar...
Självklart så blir detta bara i vissa fall....
Du kan också montera upp några extra lysrörslampor som har ljuset riktat upp mot taket och lägga dessa på en egen separat brytare. Det gör att ljuset får en annan karaktär och aldrig bländar. Med indivituella strömbrytare kan du välja att själv kombinera hur du vill slå på belysning: direktljus eller reflekterat ljus.
Det gäller under förutsättning att taket är målat i någon ljus färg.
Det gäller under förutsättning att taket är målat i någon ljus färg.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
Det här börjar likna mera en lackbox än ett garage. Ska det lackas så måste man se upp med IP och Ex klassning.
Protte
Protte
Allvetare
· Östergötland
· 3 947 inlägg
Om du vill ha mindre flimmer välj gärna en armatur med HF-don och eventuellt T5-rör.
Och visst KAN det bli för mycket ljus. Bländning och oönskade reflexer kan ge bl.a huvudvärk. Nu jämför med nivån på uteljuset. Visst är den hög men ljuskällan sitter också ljusår bort . Det är en viss skillnad att ha tex 100w lysrör 1m ovanför skallen. Färgen och reflektion på väggar, tak och golv spelar även de mycket in. Dock så i ett garaget är väl risken mindre. 2x58 med HFdon så får du ett mycket bra ljus!
Och visst KAN det bli för mycket ljus. Bländning och oönskade reflexer kan ge bl.a huvudvärk. Nu jämför med nivån på uteljuset. Visst är den hög men ljuskällan sitter också ljusår bort . Det är en viss skillnad att ha tex 100w lysrör 1m ovanför skallen. Färgen och reflektion på väggar, tak och golv spelar även de mycket in. Dock så i ett garaget är väl risken mindre. 2x58 med HFdon så får du ett mycket bra ljus!