Huset målades om i röd färg strax innan vi köpte det för 1.5 år sedan. Hemsk färg så i våras gav vi oss på att måla i en varmgrå färg istället. Ångrar nu dock färgvalet lite och överväger måla vitt i vår.

Klarar fasaden att få sex lager på sig på kort tid eller är det risk att det flagnar?

Den varmgrå färgen sitter bra efter två strykningar går inte få bort om man drar hårt med nagel och inget rött lyser igenom. Bara lite när det bara var ett lager målat.

Alla strykningar har varit demidekk ultimate.
 
Det bör inte bli något problem om du använder samma färgfabrikat.
 
Immobil Immobil skrev:
Det bör inte bli något problem om du använder samma färgfabrikat.
Tack för lugnande besked. Färgfirman vi köpt hos sa att det kunde finnas viss risk att det börjar flagna.

Några fler tankar bland folk - positiva som negativa?
 
Våren nalkas och om några månader tänkte vi sätta igång. Jag tar gärna lite mer input kring om det är riskabelt eller inte att lägga på två strykningar för tredje året i rad.
 
Den största risken är nog att Vitt inte känns som rätt val om ett år...

Men visst har man lite att göra och inga andra prioriterade projekt kan man väl måla om varje år och skrapa/måla om det flagnar.

/ATW
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Den största risken är nog att Vitt inte känns som rätt val om ett år...

Men visst har man lite att göra och inga andra prioriterade projekt kan man väl måla om varje år och skrapa/måla om det flagnar.

/ATW
Mja, den bedömda risken över huruvida det kommer flagna eller ej har ju stor effekt på prioordningen, därav frågan :)
 
L LoTiX skrev:
Mja, den bedömda risken över huruvida det kommer flagna eller ej har ju stor effekt på prioordningen, därav frågan :)
Frågan är ju då hur långt ett snöre är?

Risken för flagning är ju inte noll men inte heller 100%.

Så för mig skulle allt över noll vara oacceptabelt och jag skulle göra allt annat klart innan jag skulle måla igen även om jag skulle behöva vara lite missnöjd med färgen i 10 år.

Så hur mycket risk är du villig att ta för chansa med din semester...?

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Frågan är ju då hur långt ett snöre är?

Risken för flagning är ju inte noll men inte heller 100%.

Så för mig skulle allt över noll vara oacceptabelt och jag skulle göra allt annat klart innan jag skulle måla igen även om jag skulle behöva vara lite missnöjd med färgen i 10 år.

Så hur mycket risk är du villig att ta för chansa med din semester...?

/ATW
Det är ju lite där jag är nu - risk mellan 0 och 100. Det jag hoppades på var lite anekdotiska bevis på det ena eller andra utfallet, alternativt bedömningar från kunniga som också kan peka mer i en viss riktning.

Är du kunnig målare tar jag givetvis till mig bedömningen att det är helt omöjligt att gör något som helst antagande kring hur det kommer gå.
 
L LoTiX skrev:
Det är ju lite där jag är nu - risk mellan 0 och 100. Det jag hoppades på var lite anekdotiska bevis på det ena eller andra utfallet, alternativt bedömningar från kunniga som också kan peka mer i en viss riktning.

Är du kunnig målare tar jag givetvis till mig bedömningen att det är helt omöjligt att gör något som helst antagande kring hur det kommer gå.
Jag är inte kunnig på nåt sätt.

Ni kommer inte undan att göra er egen bedömning.

Lägg två veckors arbete+pengar i en skål och fundera på acceptabel risk...

50% risk för flagning?
25% risk...
10%..
1%..

Många skulle nog våga lova er bättre än 50/50 men hur mycket till?

/ATW
 
Trodde demidekkare gillade att måla, men inte så ofta :)
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Det ärver som alltid, ett dåligt underarbete så blir det inte bra.
Är det ordentligt tvättat före varje målning så kommer det att sitta.
Risken är att det finns en fläck som inte är tvättad så flagnar det där.

Att 100% av fasaden skulle flagna av är bara omöjligt men det finns risk (liten) att 1 m2 flagar, men då skrapar och målar den lille biten.

Protte
 
  • Gilla
LoTiX
  • Laddar…
det finns nog inte många med erfarenheter att måla om huset vartannat år....det blir mest gissningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.