Hej.
Håller på att ta bort 3-4 lager tapet och har nu kommit ner till så jag ser väggen(gipsskivan?)
Jag funderar hur mycket jag ska ta bort.

Trodde jag kommit längst in , ser spikarna, men upptäckte sen att jag kunde skala bort ytterligare lager så jag fick fram det markerat i rött på bilden. Behöver jag gå så långt eller räcker det med lagret innan? Ursäkta min okunnighet .
Känns som att lagret innan kanske är någon grundskydd för gipsskivan som bör sitta kvar ?

Tänker sätta renoveringstapet och sen måla är planen. Tack på förhand.

Mvh
 
  • En vägg där flera lager tapet avlägsnas med en del avlagd tapet markerad i rött. Väggen visar exponerad gips och underliggande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med flera lager tapet borttagna, synliga spikar och ett område markerat i rött, framhävd gipsskiva under bortskalad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du tar för mycket, det är gipsskivans ytskikt. Sen måste du sätta ny pappremsa i skarven innan och gissningsvis även en sväng med spackel innan.
 
  • Gilla
Viggenn1 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Kravet innan du sätter upp renoveringstapeten är att det är slätt. Så det är bara frågan om hur mycket du måste ta bort, spackla och slipa för att kunna få det slätt. Renoveringstapeter döljer inte särskilt mycket.
 
  • Gilla
Viggenn1
  • Laddar…
Ok! Tack för era svar. Då vet jag! 🙂
 
Stefan N Stefan N skrev:
Du tar för mycket, det är gipsskivans ytskikt. Sen måste du sätta ny pappremsa i skarven innan och gissningsvis även en sväng med spackel innan.
Förresten. Är det ok att eventuellt bara spackla och slipa där jag tog bort ytskicket? Eller behöver jag göra något annat där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.