V
På en från början vit målad vägg, om man kör scotte grund bruten i den kulör som ska målas, brukar man sedan köra ett eller två lager av täckfärgen? Det gäller en ljus färg & täckfärgen målas med jotun.
 
R
2 lager brukar krävas för ett bra resultat..
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
V
R Rejäl skrev:
2 lager brukar krävas för ett bra resultat..
Tack för svar! Målaren säger att ett lager räcker efter grundfärgen & nu står jag och funderar på om jag ska måla ett lager till själv i helgen eller låta det vara. Det ser bra ut men ett lager till kanske hade blivit ännu bättre.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Täcker det så behövs ingen mer strykning
 
R
V VOEKA skrev:
Tack för svar! Målaren säger att ett lager räcker efter grundfärgen & nu står jag och funderar på om jag ska måla ett lager till själv i helgen eller låta det vara. Det ser bra ut men ett lager till kanske hade blivit ännu bättre.
Bara du är nöjd med ytan och att väggen känns mättad med färg och inte är fläckig, yrkesmålare kan klara sig med färre strykningar då som vågar/kan och har känslan av att lägga på tjockare lager utan att det blir för mycket..
Men de flesta och oftast målas det med två strykningar med färdigfärgen för att uppnå tillfredställande resultat..
 
V
Okej tack! Jag låter det nog vara som det är, funderade annars på om jag själv ska lägga på ett till lager. Målaren har använt Beckers grundfärg och sen täckfärg med jotun wonderwall. Jag hörde från en bekant att man inte ska göra så pga risk att det spricker. Stämmer det? När märker jag det isåfall? Det har inte hänt än men finns det förnyad risk för det nästa gång jag målar väggen om jag fortsatt använder Jotun?
 
Jag skulle inte använt grundfärg utan målat två ggr med färdigfärgen. Väggen var ju målad innan
 
V
Bo arnold Bo arnold skrev:
Jag skulle inte använt grundfärg utan målat två ggr med färdigfärgen. Väggen var ju målad innan
Ja jag håller med. Vardagsrummet som jag frågade om var målat innan. Köket var inte målat innan men wonderwall ska gå att applicera direkt på spackel & gips om jag förstod rätt. Men nu gjorde målaren så, har ni hört något om att kombinera dessa två?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.