Hej!
Jag är i tankarna på att köpa fjällstuga i Härjedalen-trakterna och har kollat på en del så vet ungefär vad jag vill ha.
Är det någon som äger en fjällstuga med liknande förutsättningar, som kan säga hur många kWh per år det drar?

Plats: Härjedalen eller likv.
Byggnad: Timmerstomme från 80-talet, ventilerad torpargrund. 70-80m2 boarea.
Uppvärmning: Direktverkande el med luft/luft värmepump i storstugan samt elradiatorer i övriga rum.
Ventilation: Självdrag.

Tanken är att hyra ut den när den inte används. Så förmodligen kommer den vara uppvärmd till större delen av vinterhalvåret, eventuellt sänka till 12-15 grader när ingen är där.

Har ni andra förutsättningar, nyare stomme, bättre fönster eller liknande är det även intressant för att kunna jämföra :)
 
J Jonssson13 skrev:
Hej!
Jag är i tankarna på att köpa fjällstuga i Härjedalen-trakterna och har kollat på en del så vet ungefär vad jag vill ha.
Är det någon som äger en fjällstuga med liknande förutsättningar, som kan säga hur många kWh per år det drar?

Plats: Härjedalen eller likv.
Byggnad: Timmerstomme från 80-talet, ventilerad torpargrund. 70-80m2 boarea.
Uppvärmning: Direktverkande el med luft/luft värmepump i storstugan samt elradiatorer i övriga rum.
Ventilation: Självdrag.

Tanken är att hyra ut den när den inte används. Så förmodligen kommer den vara uppvärmd till större delen av vinterhalvåret, eventuellt sänka till 12-15 grader när ingen är där.

Har ni andra förutsättningar, nyare stomme, bättre fönster eller liknande är det även intressant för att kunna jämföra :)
Är det viktigt så är det nog bra om du gör en energideklaration, om det inte finns. Vad säger tidigare ägare annars ?

Är omöjligt att svara på förstås, men antagligen i det sämre spannet typ E - G, om den är hyfsat isolerad enligt 80-tals standard och ingen har gjort ngt under åren. Sen tillkommer ev VVB, värmekabel för vatten osv

Energiklass per primärenergital, från A (under 45 kWh/m2) till G (över 212 kWh/m2), jämfört med lägsta krav på nybygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ställer ni ned värmen så spar ni ju massor dock; Hur mycket beror på temp, utetemp och hur långa perioder mm. Så elkostanaden kan ju bli från några hundralappar till ett antal tusenlappar i månaden vintertid, men räkna högt så blir ni glada :)
 
J Jonssson13 skrev:
Plats: Härjedalen eller likv.
Medeltemperatur för Härjedalen..


Jan


Feb


Mar


Apr


Maj


Jun


Jul


Aug


Sep


Okt


Nov


Dec


-11,0


-9,5


-4,5


1,0


7,5


12,5


14,0


12,5


8,0


3,0


-4,5


-9,5

J Jonssson13 skrev:
Byggnad: Timmerstomme från 80-talet, ventilerad torpargrund. 70-80m2 boarea.
Tjocklek på timmer? tak? tjocklek på isolering?

J Jonssson13 skrev:
Uppvärmning: Direktverkande el med luft/luft värmepump i storstugan samt elradiatorer i övriga rum.
Planlösning?

Glöm inte elabbonemang. Kanske E.ON..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.