En trefasmotor som drar 6 A, blir det ungefär 3750W? Eller räknar jag fel? Det står cosfi 0,9 på typskylten.
 
P=UxIx(3^0,5)xcosphi, så ja, 3741,.... :)
 
M-hmm... märkströmmen på motorn är 8,4 A och cosfi ska vara 0,9 vid full last, 0,85 vid 3/4 last och 0,75 vid halv last.

6/8,4=0,71 så om jag räknar med cosfi 0,85 bör jag hamna något närmare verkligheten? = 3533W
 
Redigerat:
Är det nyttig effekt ut från motorn du vill åt så får du ta med en faktor 0.8-0.9 till dvs verkningsgraden.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Njaäeh, jag vill läsa ur några driftsanalysgrafer hur mycket pumpen pumpar och ungefär vid vilket tryck. Men i graferna finns bara kilowatt angivet och min utrustning rapporterar Ampere. I graferna anges både tillförd effekt och axeleffekt.

Det är uppenbarligen nåt här som jag inte begriper... Märkeffekten på motorn är 4,3 kW och märkströmmen 8,4 A.
 
Redigerat:
Effekten anges som nyttig ut på axeln och det verkar ju vettigt med det du har där 8.4 A och 4.3 kW med effektfaktor 0.9 och drygt 80% verkningsgrad. Om du mäter ström och spänning och skattar effektfaktorn som du gjorde tidigare samt använder verkningsgraden så ligger du bra till med värde för att gå vidare in i ev pumpkurvor.

Kommer du åt att mäta tryckuppsättning är det vettigt för att komma åt hur pumpen jobbar, flödet ännu bättre och eleffekten sämst pga att den sticker iväg mer.
 
Men hur får jag fram tillförd effekt då? Nu blev jag förvirrad... igen :)
 
avgiven_effekt(P) = tillförd_effekt * cosfi * verkningsgrad = 3 * Ufas * I * cosfi * verkningsgrad

Den tillförda effekten är alltså 3 * Ufas * I = 3 * 230 * 8.4 = P/costfi/n = 4.4/0.9/0.85 = 5.8 kVA

Men detta gäller som sagt vid märklast. Om jag förstår dig rätt så mäter din utrustning strömmen? Kan den mäta tillförd effekt också?
 
Styrboxen visar bara Ampere, spänningen kan jag mäta. Jag kanske ska posta grafen här istället, så kanske nån av er kunniga kan förklara vilka siffror jag behöver. Kikar på det ikväll.
Det är inte supernoga, jag vill bara veta ungefär var vi hamnade med den här gigantiska jättepumpen som jag inte är helt övertygad om att vi behöver ha.
 
Vad är pumpen till?
En pump drar ju rätt jämnt med ström så länge inte trycket förändras så kan du få en avläsning på strömmen ska du sen kunna komma rätt nära verklig driftseffekt.
 
Det är en dränkbar spillvattenpump med tugger. Mottrycket skiftar ganska mycket, varför jag vill förstå hur jag ska räkna på det hela för att kunna skapa mig en bild av pumpens driftsområde och hur det stämmer överens med våra kalkyler. Det är svårt att komma åt att mäta tryck och flöde, så jag är utlämnad till några diagram och en multimeter.

Fattar jag Bo.Siltberg rätt så är tillförd effekt så enkelt som 4140 W vid 6A (eller 4157W) , jag ska inte krångla med cosfi ö h t. Right?

Pumptillverkarens graf visar då 3 l/s, vilket ger ungefär 1,26 m/s i en 63-ledning och 0,88 m/s i en 75:a. Det får anses tillfredsställande (y)
 
  • Image1.gif
Då ska du kunna räkna som du gjorde i #3 och använda kurvan (P1) tillförd effekt dvs i fallet du gav där med ca: 3.5 kW ger det runt 1.7 l/s. Mäter du aktuell spänning är det ju lite bättre så man har uppsikt på att den inte ligger fel till.

Och vill du vara lite mer noga kan du räkna om din avlästa ström enligt Ia = SQRT( Imätt^2 - 13.5 ) och använda i P1 = 3 * Uf * Ia men det är inte nödvändigt.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Jag skrev fel ovan att tillförd effekt P var lika med 3 * U * I, men enheten VA var rätt. Det som U*I ger är den skenbara effekten S (VA). Ditt diagram visar den aktiva effekten P (W), tillförd och avgiven. Skillnaden mellan P_in och P_ut i diagrammet är då enbart verkningsgraden på ca 0.83. Detta hjälper dig inte så mycket, eller kanske, vad du kan göra för att mäta är att helt enkelt installera en elmätare som kan visa momentan effekt, inte bara energi. En sådan kan mäta den aktiva effekten. Då kan du direkt jämföra tillförd effekt med ditt diagram ovan.

Om du istället har utrustning som mäter strömmen så blir det lite besvärligare då du utifrån strömmen måste beräkna tillförd effekt som
P_in = 3 * U * I * cosfi
Men cosfi förändras ju med belastningen...så du måste göra en tabell eller formel som översätter strömmen till fasvinkel, om det är möjligt. Du säger ovan att cosfi ska vara 0,9 vid full last, 0,85 vid 3/4 last och 0,75 vid halv last, och strömmen vid full last ska vara 8.4 A.
P_in1 vid full last blir då 3 * U * I * cosfi = 3 * 230 * 8.4 * 0.9 = 5.2 kW, stämmer hyggligt med diagrammet.
Strömmen I vid 3/4 last blir då 3/4 * P_in1 / 3 / U / 0.85 = 6.6 A och vid halv last I = 5 A. Däremellan får du interpolera.
Kan inte garantera att detta stämmer med verkligheten... :surprised:
 
GK100 skrev:
Ia = SQRT( Imätt^2 - 13.5 )
Är alltså I_x konstant för olika effekter och dess olika fasvinklar !?
 
Man kommer ganska bra ut om man antar magnetiseringen i motorn som konstant och tar fasta på hur stor den är vid 1/1-last. Om man proportionerar som TS i #3 gör man antagandet att magnetiseringen är noll i tomgång och så är inte fallet. Men det ger inte så stort fel så länge man ligger > 1/2-last och det bör man göra i praktiken vid en pumpdrift.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.