A
Hej.

jag har två stycken elpatroner som sitter i en 750 liters ackumulatortank, den ena patronen är på 3 kw och drog 126 kw på 24 timmar, och den andra som är på 6 kw drog 154 kw på 24 timmar.
dessa elpatroner sitter i botten på tanken vilket jag tycker är konstigt för bottentemperaturen kommer Aldrig upp mer än 42 grader och i mitten så ligger den på 92 grader i vänstra tanken och i den högra så ligger den på 82 grader och skiljer cirka 10 grader på övriga mätare mellan vänster och höger tank.
jag tycker att det är konstigt att elpatron på 6 kw inte drog 252 kw eftersom den lilla drog 126 och den större drag 152 kw, skillnaden mellan dessa två är så liten så man kan ju fundera om den lilla är dålig.

är det någon som vet hur många kw en 3 och 6 kw elpatron ska dra på 24 timmar om de är fräscha?

tack

mvh mikael
 
ullberg
Här ligger nog en liten förvirring kring energi och effekt.

dina patroner har en effekt på 3 resp. 6 kW. Om de är hela kommer de dra just dessa värden, men det är som sagt den momentana effekten.

Sett över tid används denna effekt till att omvandla elektrisk energi till termisk energi. Denna energi mäter man normalt i kWh, och det är den du betalar för. när du säger "drog 126 kw" så tror jag du snarast menar drog 126 kWh. Dock stämmer inte detta med effekten. En 3kW patron som är påslagen 24h drar 3*24=72kWh. Men att den skulle vara på dygnet om är osannolikt, den styrs väl av någon termostat?

Du behöver inte vara orolig för att patronen är "trasig" och därmed slösar energi. all energi du tillför kommer bli värme. Dock kan man slösa med energi genom att hålla en för hög temperatur eller exv. spola ut (varmt) vatten i avloppet.

Men som sagt, det är något som inte stämmer med dina siffror, kan du ge lite mer info om var dina siffror kommer ifrån så kanske vi kan komma fram till vad som är problemet.

/U

PS: som svar på din fråga: givet att patronen är inkopplad dygnet om (men det är väldigt osannolikt, så se det som ett worst case) drar 3kW patronen alltså 72kWh på ett dygn och 6kW patronen drar 144kWh.
 
3*24=72 kWh
6*24=144 kWh

Den lilla drar alltså oväntat mycket om du menar att den är på 3 kW och gjorde av med 126 kWh på ett dygn.
 
mulpac skrev:
Den lilla drar alltså oväntat mycket om du menar att den är på 3 kW och gjorde av med 126 kWh på ett dygn.
Man kan ju även formulera det så här. Om den lilla var i drift med full effekt i 24 timmar och verkligen förbrukade 126 kWh så är effekten på den inte 3kW utan snarare 5,25 kW. :) Det är något här som inte riktigt stämmer.
 
Men var mäter TS energin, är det på elmätaren så är det väl en del hushållsström.
Elpatroner har alltid 100% verkningsgrad oavsett.

Protte
 
Mikael_L
Men något är totalfel.
Antingen rinner det ut varmvatten hela tiden, någonstans.
Eller så är tankarna oisolerade och står utomhus eller väl vädrade, ty 144kWh värmeenergi är inte att leka med. Bastuvärme i rummet för acctankarna är bara förnamnet.

edit:
(Fast det är väl inte helt omöjligt att ett lite större dåligt isolerat hus kan dra den effekten i uppvärmning, redan nu såhär på hösten, men då lär det bli maffiga årskostnader för uppvärmning)

mickesrx skrev:
är det någon som vet hur många kw en 3 och 6 kw elpatron ska dra på 24 timmar om de är fräscha?
Svaret fick du i inlägg #3, av mulpac.

Detta gäller förutsatt att elpatronen går hela tiden, dygnet runt.
Det ska den normalt sett inte göra, utan den går typiskt bara igång när man har tagit ur värme, t.ex. varmvatten, eller att det går ut värme i radiatorkretsen när det är kallt ute.
 
Redigerat:
A
Jag är inte kunnig inom området så nog stämmer det att ligger en liten förvirring kring detta.
Ja jag antar att det styrs av någon termostat, jag bifogar två bilder.
Varför jag antar att elpatronerna går hela tiden är för att vattnet längst ner i tankarna går aldrig över 44 grader när elpatronerna är inställda på 70 º men trots detta så stiger tempen i en tank och då i mitten över 90 º
De här siffrorna som jag skrev läste jag av från elmätaren.

Kan det vara elmätaren som är boven? skickas 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
skickas 2.JPG.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror ni?, är elpatronerna gamla?

ullberg skrev:
Här ligger nog en liten förvirring kring energi och effekt.

dina patroner har en effekt på 3 resp. 6 kW. Om de är hela kommer de dra just dessa värden, men det är som sagt den momentana effekten.

Sett över tid används denna effekt till att omvandla elektrisk energi till termisk energi. Denna energi mäter man normalt i kWh, och det är den du betalar för. när du säger "drog 126 kw" så tror jag du snarast menar drog 126 kWh. Dock stämmer inte detta med effekten. En 3kW patron som är påslagen 24h drar 3*24=72kWh. Men att den skulle vara på dygnet om är osannolikt, den styrs väl av någon termostat?

Du behöver inte vara orolig för att patronen är "trasig" och därmed slösar energi. all energi du tillför kommer bli värme. Dock kan man slösa med energi genom att hålla en för hög temperatur eller exv. spola ut (varmt) vatten i avloppet.

Men som sagt, det är något som inte stämmer med dina siffror, kan du ge lite mer info om var dina siffror kommer ifrån så kanske vi kan komma fram till vad som är problemet.

/U

PS: som svar på din fråga: givet att patronen är inkopplad dygnet om (men det är väldigt osannolikt, så se det som ett worst case) drar 3kW patronen alltså 72kWh på ett dygn och 6kW patronen drar 144kWh.
 
ullberg
Men om det är din "vanliga" elmätare du läser på så är det ju inklusive all el i hushållet (lampor, vitvaror, TV etc.), eller har du en separat mätare för dessa patroner?

Nja dina patroner är det nog inget fel på, men kanske termostaten. var mäter du temp runt 40 grader? 92 resp. 82 var i mitten av tanken eller (och är inte orimligt med en termostat ställd på 70)?
 
A
Hej!

Ojdå glömde bort detta, att allt annat drar ju ström också, skickar vy2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
en bild på anläggningen med de två tankarna, har gjort 6 st markeringar med temperaturer så ser ni den ojämna temperaturen som kanske är orsaken till att patronerna går hela tiden, går det att kolla om elpatronernas termostat är riktig?
 
Vi vill gärna se en bild av dina elmätare. :)
 
mickesrx skrev:
går det att kolla om elpatronernas termostat är riktig?
Vrid ner och kolla om den slår av vid (ungefär) rätt temperatur.
 
Jag ifrågasätter varför du har 90 gr temp i tanken- Detta verkar inte särskilt "energisnält" det borde räcka med kanske 70 gr i toppen på tanken.

Visar dina termometrar verkligen rätt? Plocka ut termometern från sin ficka och kontroll mät med någon annan termometer. (Eller byt plats på termometrarna och se om dom visar lika i samma termometerficka)
 
Redigerat:
Strömmen är bryten till elpatronerna. Dom kan inte dra ström alls.
 
Claesk skrev:
Strömmen är bryten till elpatronerna. Dom kan inte dra ström alls.
Du har alldeles rätt. Såg inte det först :). Hoppas verkligen inte att TS mätt förbrukningen med brytarna i detta läge, då är något riktigt galet:confused:
 
A
Här kommer en bild elämätare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mycke_nu skrev:
Vi vill gärna se en bild av dina elmätare. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.