jättedålig på att räkna ut sånt här :(

vi har iallafall fått ett pris på ca 9000 kr för matjord till 500 kvm yta, det är rätt bra va? (frakten ingår)

kommer matjord med lastbil?? vi hade tänkt fråga om de kan köra in på tomten och lassa av på vår baksida, men det kanske blir svårt, bara ca 3 meter vid sidan av huset som de kan köra in på??

anlitar man en traktor lr grävmaskin för att plana ut matjorden???
 
  • Gilla
jockebq
  • Laddar…
50 kubik om du inte menar att det skall vara 10 cm när det är packat. I så fall behövs mer. Lastbilen bör kunna backa in om marken är tillräckligt hård. Bredden räcker till. Eftersom det blir några lass med bil kan det vara bra om lastbilen kan backa in och tippa på flera ställen. En traktor är nog att föredra vid planeringen. Priset verkar ok när frakten ingår.
 
Antingen traktor eller spade och skottkärra samt ca 1 veckas jobb att kärra ut det
 
En traktorgrävare med rutinerad förare gör jobbet på fyra timmar, förutsatt att du lämnat klara instruktioner. Helst en rejäl trädgårdsritning!
 
Jag fick in 40 kbm med rör - såg ut som en fd cementblandare som via kraftig slang/rör pytsade ut jorden i väl avvägda småhögar. Transporten gick visserligen på 4.000 men anläggaren finkrattade manuellt ut rubbet på ett par timmar så totalt blev det inte dyrare.
Det blev billigare än när jag året innan fick 30 kbm jord tippad från flak och 2 pers lassade ut jorden med skottkärra.
 
9 av 10 firmor här i stan som gör grund och markarbeten använder minigrävare, inte traktor. Kan knappt påminna mig om att jag någonsin sett en traktor på en tomt här i krokarna faktiskt, någon enstaka gång möjligen. Det har ju dock ingen betydelse för tidsåtgången. En van förare planerar ut detta på några timmar som sagt.

Gör det själv vetja, det är väldigt roligt! En lite större maskin rekommenderas, minst 2-2,5t.
 
iloveyou skrev:
...anlitar man en traktor lr grävmaskin för att plana ut matjorden???
Om det skall vara jord till gräsmatta, är det bäst att köra ut med skottkärra och inte köra i redan utlagd jord. Packning blir bäst om man trampar hela ytan manuellt. Tipset fick jag från en av stans trädgårdmästare (jobbar hos frugan).

Visst, det låter som ett evighetsarbete, men vill man ha en jämn och fin gräsmatta som dränerar bra är det helt klart värt besväret. Har sett gräsmattor i grannskapet som är planerade med minigrävare och padda och det ser för jävliga ut ett år senare. Fullt med med gropar och kullar efter att tjälen i marken lyft jorden grävaren pressat ihop. Gräset har dött pga för hårt packat material och husägaren håller istället på med ett evighetsarbete att fylla gropar med dressmaterial och döda fläckar med gräsfrö och lika mycket gödsel.

Körde själv ut 92 ton nytillverkad jord med skottkärra. Trampade de 400kvm med fotkraft. 3 ggr. Själv. Det blev bra. :)
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Om det skall vara jord till gräsmatta, är det bäst att köra ut med skottkärra och inte köra i redan utlagd jord. Packning blir bäst om man trampar hela ytan manuellt. Tipset fick jag från en av stans trädgårdmästare (jobbar hos frugan).

Visst, det låter som ett evighetsarbete, men vill man ha en jämn och fin gräsmatta som dränerar bra är det helt klart värt besväret. Har sett gräsmattor i grannskapet som är planerade med minigrävare och padda och det ser för jävliga ut ett år senare. Fullt med med gropar och kullar efter att tjälen i marken lyft jorden grävaren pressat ihop. Gräset har dött pga för hårt packat material och husägaren håller istället på med ett evighetsarbete att fylla gropar med dressmaterial och döda fläckar med gräsfrö och lika mycket gödsel.

Körde själv ut 92 ton nytillverkad jord med skottkärra. Trampade de 400kvm med fotkraft. 3 ggr. Själv. Det blev bra. :)

Tjena Johan.

Jag undrar hur lång tid det tog för dej att köra ut jorden med kärra?
Är i gång och skall köra ut en MASSA matjord inom kort.
 
ByggareNick skrev:
Tjena Johan.

Jag undrar hur lång tid det tog för dej att köra ut jorden med kärra?
Är i gång och skall köra ut en MASSA matjord inom kort.
Beror lite på hur långt man skall frakta jorden från "högen" till trädgården.
Drygt 100kg i varje kärrlass ≈ 850 turer. Lasta, köra, tippa, köra tillbaka, ta en slurk pilsner; kanske 5 minuter. (850 x 5)/60 = 71 mantimmar effektiv arbetstid för 92 ton

Använd en 3-4-meters alustege som "rätskiva". Bind fast ett långt rep i en slinga mot varje ända och släpa runt stegen i jorden för att fördela materialet till en plan yta.
 
Redigerat:
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Beror lite på hur långt man skall frakta jorden från "högen" till trädgården.
Drygt 100kg i varje kärrlass ≈ 850 turer. Lasta, köra, tippa, köra tillbaka, ta en slurk pilsner; kanske 5 minuter. (850 x 5)/60 = 71 mantimmar effektiv arbetstid för 92 ton

Använd en 3-4-meters alustege som "rätskiva". Bind fast ett långt rep i en slinga mot varje ända och släpa runt stegen i jorden för att fördela materialet till en plan yta.

Jag 23 år så de ska nog gå fortare. :D Dricker ölen i farten kan jag köra oxå. Ölhatt. :D

Men det låter bra. Det är så att jag har en lite över 200 kubik som skall ut. Skulle egentligen fått jorden men det sket sej så nu börjar pengarna ta slut så jag tänkte spara in på lite annat.

Min tomt består av lermassor och väldigt mycket sten. Tänkte jämna till så gott de går och sedan köra med lite extra jord. Hur tjock lager tror du jag behöver för att det inte skall gulna på en gång?
Hur petigt är det egentligen med stenen som ligger under?
Jag tog en yta på 10kvm och började plocka bort stenen som låg där och det tog ca 1 timma. Känner helst för att slippa det om det inte är absolut nödvändigt.

Tacksam för svar
 
Jag återupplivar tråden lite (känns nästan som att jag är i varenda jord och gräsmattetråd och ställer frågor :p)

Vi ska göra i ordning baksidan av våran tomt i sommar/höst. Det är ungefär 500kvm.
Tanken är att lägga ut ungefär 20 cm gräsmattejord på denna yta. Jag har en granne en bit bort med minigrävare som kan rycka in och grovplanera ut jorden hade jag tänkt, tills jag läste denna tråd.
Nu Går tankarna på att köra ut det med skottkärra ist :). Hmm det blir runt 100 kubikmeter..

Det positiva är att lastbilen som kör ut jorden kan komma åt tomten från 2 håll, och kan därmed tippa lassen precis där jag vill. Så jag inbillar mig att det inte är ett omöjligt uppdra. För man vill ju ha en perfekt matta :)

Dock kommer nog grannarna tycka att jag är en idiot :)
 
K
Det låter väl inte omöjligt. Johan ovan fixade det på drygt 70 timmar. 100 kubik är dessutom inte mer än 70 ton.. så det borde gå lätt :)
 
En mucktruck som man kör ut allt med i fina högar som man sen manuell arbetar hade varit optimalt! Kostar Max 2000kr att hyra en mucktruck o då kör man ut all jord på en dag!
 
Kallebo skrev:
Det låter väl inte omöjligt. Johan ovan fixade det på drygt 70 timmar. 100 kubik är dessutom inte mer än 70 ton.. så det borde gå lätt :)


Nej tror inte heller det :)
Nja, runt 130-150 ton väger 100 kubikmeter jord.. Men det är ju småpotatis i sammanhanget :)
 
Lutte skrev:
En mucktruck som man kör ut allt med i fina högar som man sen manuell arbetar hade varit optimalt! Kostar Max 2000kr att hyra en mucktruck o då kör man ut all jord på en dag!
En mucktruck måste ju lastas manuellt?

En självlastande minidumper slipper man handjaga upp allt på flaket.

Dock så är nog en minidumper dyrare att hyra, och går inte att transportera på egen släpkärra pga vikten. Så en mucktruck är nog inte en så dum ide.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.