Hur många kilowatt krävs det för att värma upp en ack-tank på 750 liter?

Hur ska man tänka? Vilket gradantal är det lämpligt att börja räkna på? 25? Och vid vilken temperatur är tanken att betrakta som "fulladdad"?

Nästa fråga:

Hur mycket varmvatten kan man krama ur en "fulladdad" ackumulatortank om 750 liter? Jag tänker mig att man har en slinga där vattnet cirkulerar runt och blir varmt.

 
Äfab tror jag har räknat med ett lagringsintervall på 50C (40-90gr typ).
Har för mig att det går att lagra 60Wh per liter på detta sätt, 750l torde då kunna lagra 45kWh
 
43,5 kWh, om det ska vara petigt. Tänk på att ofta kommer man inte riktigt åt all värme i vattnet längst upp, liksom att det ofta inte går bra att värma upp vattnet längst ner lika mycket.

Vattnets värmekapacitivitet är 4180 J/(kg*K). Multiplicera med antal kg (nästan samma som liter) och grader temperaturändring. Resultatet blir i J, vilket är detsamma som Ws. Dividera med 3600000, för att få det i kWh.
 
Tack för svaren!

Menar du att man behöver 45 kilowatt för att ladda upp ack-tanken?
 
daniel_168 skrev:
Tack för svaren!

Men, hur många kilowatt går det åt att ladda upp tanken?
Det beror på hur lång tid det får ta.
Du måste skilja på effekt och energi.

Det tar ca 1 timme med 45kW och 10 timmar med 4,5kW

/Patrik
 
Ok, nu förstår jag :)

45 Kilowatt alltså. Hm...


 
Frågan är ju om man klarar sig med en 750-liters tank?


Om man vill ha rejält med varmvatten + värme till golvslingorna...
 
Ok du ska ha golvvärme då får du ut mer än 45 kW ur 750 liters ack.. Ju lägre returtemp från värmesystemet desto mer kan du plocka ut ur acken..
 
Ok, mer med golvvärme... Mycket bra! Frågan är nu bara vad som ska värma upp ackumulatortanken?


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.