Hej,
Köpte en begagnade taklampor som hänger 1,5m ner från taket med en glaskägla. Glaskäglan är typ 25cm i diameter och är inte jätte tung men den hängde i en vajer som kabeln var stripad i var 10cm. Har suttit på så design var nog inte det viktigaste. Men finns det något som säger hur många kg man får hänga i kabeln. 3x0,75 vill helst slippa vajern...
Tack på förhand.
 
Redigerat:
Det finns speciella "kablar" som man kan använda, googla på lampsladd så bör du hitta nått.
 
Vill minnas att det finns en siffra för detta fall, ska leta. Du bör också kunna höfta 15 N/mm2, dvs 45 N i ditt fall.
 
45 N motsvarar 4,4 kg. (På jorden) :)
 
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Vill minnas att det finns en siffra för detta fall, ska leta. Du bör också kunna höfta 15 N/mm2, dvs 45 N i ditt fall.
hrmm ...
3x0,75x15 = 34 N
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack då verkar det lugnt. Dom vägde 1,5kg och hänger nu uppe!
 
Mikael_L skrev:
hrmm ...
3x0,75x15 = 34 N
Ja, har märkt att mina beräkningar kopplat fel på sistone :surprised: Provar en bomb i form a Berocca boost + järn + C så får vi se om det blir bättre ordning.
 
mycke_nu skrev:
45 N motsvarar 4,4 kg. (På jorden) :)
Vid polen eller ekvatorn? Och på vilken höjd... ;)

(OT men lite relaterat (Fast OT ändå): E=mc² som alla vet. Så hur mycket av jordens massa är rotationsenergi? 2.38 *miljarder* ton, enl. wikipedia...)
 
Ajdå, det där var slarvigt av mej. :surprised:

SKX-U väger 27 kg/km så max höjd för upphängingspunkten med 1,5 kg last blir då ca 57 meter om lampan ska hänga i normal höjd över ett bord.
 
lillePer skrev:
Tack då verkar det lugnt. Dom vägde 1,5kg och hänger nu uppe!
Ja garanterat lugnt! 1.5 kg skulle jag utan att tveka hänga i "lampsladd". Jag skulle inte ens fundera över saker som geografisk position eller takhöjd. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.