Det att bygga golv med betong (snabbtorkande), lägga tätskikt och låta det torka? Räcker 1-2 dagar? Golvvärme (ska dit) också.
 
Det låter kort, visserligen kan man gå på betongen efter någon dag beroende på temperatur på levererad betong. Men det tar tid innan krympning avstannat.

Har man ingjutna elslinger så finns det i mer avancerade termostat ett "torka betong" val i menyn. Det höjer tempen långsamt under 3-4 veckor
 
L Leif i Skåne skrev:
Det låter kort, visserligen kan man gå på betongen efter någon dag beroende på temperatur på levererad betong. Men det tar tid innan krympning avstannat.

Har man ingjutna elslinger så finns det i mer avancerade termostat ett "torka betong" val i menyn. Det höjer tempen långsamt under 3-4 veckor
Vad tror du är rimligt för att få dit tätskikt? Tid? Säg att betong golv tar ett dygn? Badrummet är 4kvm men många nischer…en dag att prima ? Gör man det? Sen golvvärme? Sen flytspackla…1 dag? En natt? Sen tätskikt? Eller? 3-4 dagar?
 
Globetrot Globetrot skrev:
Vad tror du är rimligt för att få dit tätskikt? Tid? Säg att betong golv tar ett dygn? Badrummet är 4kvm men många nischer…en dag att prima ? Gör man det? Sen golvvärme? Sen flytspackla…1 dag? En natt? Sen tätskikt? Eller? 3-4 dagar?
Det låter rimligt.

Först trodde jag att det var betong golv som skulle gjutas typ 10 cm tjockt.
 
Attitudeswe
Lägga korrekt armering i flytspacklet. Lägga ut och kolla jordning på golvslingan.

Primer till flytspackel kanske är ok att skippa om nygjuten betong under?

Bara flytspackling tog en dag hos oss med fall mot två golvbrunnar. Sätta tätskiktsfolie på golv och vägg var nog två dagar. Helkakla väggar 3 dagar vill jag minnas (snedtak 12kvm).

Man kan knappast sätta tätskikt dagen efter flytspackling?
 
Attitudeswe
L Leif i Skåne skrev:
Det låter kort, visserligen kan man gå på betongen efter någon dag beroende på temperatur på levererad betong. Men det tar tid innan krympning avstannat.

Har man ingjutna elslinger så finns det i mer avancerade termostat ett "torka betong" val i menyn. Det höjer tempen långsamt under 3-4 veckor
Ebeco golvvärmen vi la fick man inte slå på första 4 veckorna.

Torkprogrammet är väl till för att få ut byggfukten ur en platta på mark.
 
Jag har precis flutit golvet i hallen med mellan 9-16 mm tjockt beroende på att det finns fall sen tidigare. 5 dagar senare har det inte torkat utan jag hade en entrematta liggandes som blev en mör fläck av fukt. 2 dagar senare kan man fortfarande se fläcken vilket innebär att den bär fukt. Skall du lägga tätskikt så snabbt kan jag tänka mig att risken är att det får svårt att torka ut.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Bör jag vara bekymrad över vår besiktning om tre dagar? Entreprenör säger att han hinner, men tidigare har deras planering varit glädjekalkyler. Just nu är golv inte påbörjat men brunn monterad och inget uppbyggt på väggar (skivor). Besiktning nästa vecka är på lagt tätskikt….
Vatten är draget, och el o VVS….

Frågan rör således inte golvvärme torktid 😂
 
Attitudeswe
Vet du vilket tätskikt dom skall använda så kanske su kan kolla i manualen hur torrt det skall vara?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Vet du vilket tätskikt dom skall använda så kanske su kan kolla i manualen hur torrt det skall vara?
Det vet jag inte. De säger att de kommer hinna. Idag ska de skiva väggar o tak (regla upp först). Sedan gjuta golvet men EPS betong (isolerande), sen antar jag golvvärme och flytspakel. Sen tätskikt. Och ja, de skall bygga en halvvägg fuktsäkerhet i stålreglar och aquaboard (typ). Tätskikt runt den. Jag kanske oroar mig i onödan. Besiktning på onsdag är på lagt tätskikt.
 
Skiljer torktider mycket mellan olika godkända typer av tätskikt?
 
R
Ring den ansvariga på företaget som håller på hos er det är den enda på denna jord som kan ge dig rätt svar om hur dom tänker sig gå framåt, samt vilka torktider som gäller för deras produkter..
 
Attitudeswe
Det verkar iaf som man man lägga rotnät, golvvärme och flytspackel tidigast 12 timmar efter EPS gjutning
 
Attitudeswe
Tätskikt verkar tidigast få läggas efter 1 dygn/cm. Normalt blir det väl 3cm, så tre dygn till då...

Golvvärmen skall inte vara på första veckorna...
 
R Rejäl skrev:
Ring den ansvariga på företaget som håller på hos er det är den enda på denna jord som kan ge dig rätt svar om hur dom tänker sig gå framåt, samt vilka torktider som gäller för deras produkter..
Ja, företag säger att de hinner. Men tyvärr vis av erfarenhet har de haft problem. Jag frågade här för jag tänkte det är ”standard”…har inte fattat att de skiljer dagar eller veckor om man har olika produkter. Jag trodde många var typ samma…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.