Jag fortsätter att leta mig fram i offertdjungeln. Förvirringen bara tilltar! :eek:

Jag har enfasmatning till min lägenhet med en huvudsäkring på 25A vid elmätaren i källaren. Elcentralen i min lägenhet har tre grupper: 20A, 10A och 10A. Har fått ett antal olika förslag på hur en ny elcentral med jordfelsbrytare skall se ut.

Det är allt ifrån tre stycken personskyddsautomater till en jordfelsbrytare för alltihop eller olika kombinationer där i mellan. Jag har fått förslag med både A- och C-karakteristik.

Bortsett från att gruppen på 20A är dedikerad till induktionshäll och inbyggnadsugn så är det lönlöst att försöka få en vettig selektivitet med den gruppindelning som finns. Det går helt enkelt inte eftersom de två grupperna på 10A inte har någon logisk uppdelning mellan de olika rummen eller mellan belysning och uttag.

Den varianter jag fastnat för bland mina offerter är: 20A dvärdbrytare med jordfelsbrytare 25A och 2 stycken 10A personskyddsautomater för de andra två grupperna.

Huvudfrågan: Är det någon som tycker den är ett dåligt val och har ett bättre förslag?

Sidofråga: Vad är det för skillnad på A- och C-karakteristik på jordfelsbrytare? Någon som känner till någon bra matematisk/teknisk beskrivning av dessa på nätet?
 
Jag tycker inte dte låter som någon större vits med flera jorfelsbrytare i det läget, onödigt dyrt. Kör med en jfb för hela lägenheten. I villor kan det finnas anledninga att dela upp på fler så att man ex. har en jfb som bara driver utomhusuttag, det är där man har stor risk för att brytaren löser ut i "onödan", tänk på töande snö på en utomhusjulgranbelysning.

På samma sätt väljer man ofta att ha en egen till värmesystemet, man vill undvika att hela huset fryser sönder när man är bortrest, bara för att det blir något smärre fel på ngn. elektronikpryl.

I en lägenhet har du inte på samma sätt prylar som med stor risk löser ut en jfb, heller oftast inget som det blir total katastrof om det blir strömlöst ett tag.

Kyl o frys kan vara bra att ha på en egen säkring med egen jfb, så att inte innhållet blir förstört pga ett smärre elfel någonannanstans, men om du ändå inte kan få en egen säkring till kyl o frys så finns det ingen större anledning att ha separat jfb dit.
 
Jordfelsbrytare:
Typ AC reagerar endast på växelström
Typ A reagerar på växelström och/eller pulserande ström med likströmskomponenter. (Den här ska du ha i 30mA utförande)!
Typ B reagerar på växelström och/eller pulserande ström med likströmskomponenter och kontinuerlig felström.

Dvärgbrytare:
Karakteristik B snabb, för värme & belysning bl.a.
Karakteristik C trög, vanligast till uttag, apparater m. medelhög startström m.m.
Karakteristik D ännu trögare, endast för höga startströmmar, ger dåligt ledningsskydd.

Personskyddsautomater:
Kombination av ovanstående
 
Låter otroligt överarbetat med 1 JFB och 2 Personskydd i en lägenhet...
Jag hade satt 1 JFB för allt och sedan vanliga dvärgar.
 
Jag har ett ganska omfattande elektroniklabb hemma. Kan hända mycket spännande när man labbar med analog elektronik, rörförstärkare, osv. Tanken var att inte slå ut kylfrys och datorserver varje gång jag tänkt och byggt "fel". Om materialet kostar 1000:- eller 2000:- spelar inte så stor roll för min del men ni har nog rätt; det är lite överdrivet! ;)
 
Maxwells: Sätt en JFB för alla befintliga grupper. Dra en helt ny kabel till ditt elektroniklabb, som du avsäkrar med en egen personskyddsautomat!
 
Varför är de enkla lösningarna så bra när de är så svåra att komma på? ;)
 
Maxwells_Demon skrev:
Jag har ett ganska omfattande elektroniklabb hemma. Kan hända mycket spännande när man labbar med analog elektronik, rörförstärkare, osv. Tanken var att inte slå ut kylfrys och datorserver varje gång jag tänkt och byggt "fel". Om materialet kostar 1000:- eller 2000:- spelar inte så stor roll för min del men ni har nog rätt; det är lite överdrivet! ;)
Om du nu sätter fingrarna på nätspänningssidan så kommer det nog att bli mörkt men att kyl och frys skulle ta någon skada på de få minuter det tar att återställa JFB kan jag inte tänka mig.

Sätter du fingrarna i anodspänningen så kommer inte JFB att lösa utan du kommer bara att bli grillad.

Protte
 
Protte: Och det är ok tycker du? Att han blir grillad stackarn? :surprised:
 
Det är antagligen färre elektronikkonstruktörer som grillar sig själva per år än elektriker som lyckas med samma sak så jag klarar mig nog i vilket fall! ;)

Problemet är snarare att en enda jordfelsbrytare innebär att tv och datorer i andra rum slocknar ifall jag gör något galet i labbet. Konsekvenserna efter ett "försvunnet" nästan färdigt dokument eller några missade sekunder av t.ex. Idol 2008 är betydligt större för min del... :rolleyes:
 
Redigerat:
Maxwells_Demon skrev:
några missade sekunder av t.ex. Idol 2008 är betydligt större för min del... :rolleyes:
Det där borde du snarare kunna sätta på pluskontot! :D
 
Frågan är väl om man inte i stället skall satsa på en isolationstransformator i labbet, så slipper man irriterande strömavbrott bara för att man stoppar fingrarna i ett primärswitchat nätaggregat. (Det gör för övrigt riktigt ONT)

"Skämt" sido så tror jag att det blir bättre i längden. Är det tex isolationsfel i hemmabygget så lär man aldrig kunna felsöka det om JFBn löser hela tiden. Etc..
 
Jag har funderat på det där med isolationstrafo och är lite kluven, så länge du inte har trafo så har du visst skydd av jordfelsbrytaren även om du kommer åt både fas och nolla blir det oftast tillräcklig felström för att den ska lösa ut. Kommer du bara åt fas så löser den ju givetvis ut direkt.
Fördelen med isolationstrafon är att du inte får någon strömgenomgång alls om du bara kommer åt ena polen, men å andra sidan så är du helt oskyddad om du skulle råka komma åt båda.
 
Rrrrr skrev:
Protte: Och det är ok tycker du? Att han blir grillad stackarn? :surprised:
Nja, men att tro att JFB skyddar mot beröring av anodspänningen är ju fel. En audioförstärkare har så lite nätspänningsförande delar som är lätta att isolera så man ska aldrig hehöva utsättas för nätspänning även om man mäter i förstärkaren under drift. Dessutom skyddar aldrig en JFB för strömgenomgång fas - nolla.

Protte
 
Annars kan man ju andra vägen - skippa isolationstranformatorn, och sparkoppla nättrafon i förstärkaren. Då löser JFBn när man pillar på anodspänningen. ;)

Allvarligt talat så kan man inte skydda sig hundraprocentigt mot risker mha tekniska system. Skyddet när man arbetar med spänningssatt utrustning, måste till viss del bestå i utbildning, arbetsmetodik och inte minst sunt förnuft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.