hej tillsammans,

jag har en fråga... nu för tiden bor jag i australien, men ska flytta till sverige i kanske två år. jag har för mig att köpa en gård. jag vill försöka att få en gård med stor tomt.

nu är det så att jag är född i tyskland (jag är svensk medborgare, folkbokförd i sverige ochså), och när jag flyttar till sverige kanske min mor vill bygga ett hus på tomten ochså. och vem vet vad händer, kanske min bror kommer på ideen att bygga en sommarstuga där ochså (han är snickare, som jag)

jag undrar om man får bygglov för fler byggnader på sin tomt?? gården kommer att bli ensklid lägen, så det finns inga problem med grannar tror jag...

i huvudsaken skulle jag villa veta om det är begränsad. jag kanske vill bygga en lada till för egen verksamhet ochså?!

tack och hej så länge från Brisbane

Christopher
 
Det är nog inte möjligt att ge ett generellt svar på det, regler ser olika ut i olika kommuner. Men det brukar väl vara så att man ansöker om att göra avstyckningar ( bilda nya fastigheter/tomter ) på stamfastigheten. Dom blir egna adresser och det är mycket vanligt att man gör så. Det är nog inget som hindrar, om det inte för en specifik fastighet finns särskilda hinder.
 
tack för snabba svaret. så jag måste göra avstyckningar?? kann jag göra en avstyckning och stanna ägaren eller måste jag sålja tomten då?
 
Vet inte riktigt vad du menar, men bara för att du styckar en fastighet i fler delar så måste du inte sälja. Det är för att det skall utfärdas byggrätter som man gör så. Det kan också vara möjligt att få ytterligare byggrätt på samma fastighet. Det är därför som jag säger att det inte går att säg generellt. Det finns många omständigheter som styr det från plats till plats
 
aha, brat att veta, men det låter ju bra... jag har ochså läst att man kann bygga utan bygglov om det inte är större än 10 kvm och inte nära tomtgränsen. vet du om jag kann bygga flera byggnader eller bara en liten utan bygglov??
 
Mikael_L
Din fråga är, sådär allmänt som ställd som den är, väldigt väldigt stor. Och det finns alltså inga korta enkla svar.

Det är många faktorer som väger in.
Vad är det för fastighet?, vad är den taxerad som? vad är den tänkta markanvändningen?
Dessa saker är det första man måste ha koll på. Fastighet för jordbruk eller skogsbruk har helt andra spelregler är fastigheter för en/tvåfamiljs bostadshus.

Men generellt sett tillåts sällan mer än ett bostadshus/fritidshus på en och samma fastighet.
Men jordbruk/skogsbruk brukar kunna få genom byggande av ett nytt såsom generationsboende.

Så det är inte alls otroligt att det kan krävas avstyckning, och då landar ärendet direkt hos lantmäteriet samt kommunerna, som inte alls behöver godkänna en avstyckning.


Så jag kan bara säga som det är, det går inte att säga något förrän du vet vilken fastighet det rör sig om, och då måste du kolla med kommunen och lantmäteriet.

edit:
Christopher Persson skrev:
aha, brat att veta, men det låter ju bra... jag har ochså läst att man kann bygga utan bygglov om det inte är större än 10 kvm och inte nära tomtgränsen. vet du om jag kann bygga flera byggnader eller bara en liten utan bygglov??
Det där är enligt "friggebodsreglerna".
10kvm-gränsen har höjts till 15kvm idag.
Man får, helt bygglovsfritt, bygga ett eller flera små "hus" med en total area på 15kvm i baostadshusets omedelbara närhet.
Så t.ex. 3 st 5kvm bodar får sättas upp, eller en 15 kvm.

Men det måste finnas ett bostadshus, det måste uppföras i dess närhet, minst 4,5 meter från tomtgräns och det är inte tillåtet att dra in vatten/avlopp t.ex. utan godkännande.
Så se det mer som en möjlighet till förråd/gäststuga/lekstuga.
 
Redigerat:
I Sverige råder kommunalt monopol att bestämma "markanvändning". Därför ska du först av allt kolla vilka områdesbestämmelser som gäller för marken du redan äger eller tänker köpa. Om detta frågar du hos kommunens byggnadsnämnd.

För att nybilda en fastighet (stycka av en tomt för exempelvis bostadsbygge) begär du förrättning hos lantmäterimyndigheten. Åtgärden kan i praktiken endast beviljas om kommunens byggnadsnämnd kommer att bevilja bygglov. Detta visar du enklast genom att hos byggnadsnämnden ansöka om så kallat förhandsbesked.

Som andra redan förklarat kan du mycket väl nybilda en fastighet utan att sälja den. Du kan också begära bygglov för åtgärder på fastigheter som du inte äger.

Plan- och bygglagen (2019:900) http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20100900.HTM
Fastighetsbildningslag (1970:988) http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700988.HTM
 
Christopher Persson skrev:
aha, brat att veta, men det låter ju bra... jag har ochså läst att man kann bygga utan bygglov om det inte är större än 10 kvm och inte nära tomtgränsen. vet du om jag kann bygga flera byggnader eller bara en liten utan bygglov??
Om det inte är inom detaljplanerat område, sammanhållen bebyggelse eller strandskyddat området, eller annan begränsning så finns det ingen regel som begränsar antalet hus på din fastighet. De måste dock vara mindre än huvudbyggnaden, Och byggnation utan bygglov så länge du väljer att inte bygga med t.ex. avlopp.
Och du kan även bygga ut huvudbyggnaden i etapper utan bygglov under vissa förutsättningar.
Men exakt vad som gäller vet du inte förrän du har en fastighet att kontrollera mot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.