Hur många grader tål ett laminat golv egentligen? finner inga uppgifter om sådant. Är ju mest plast i ett laminat golv

/Anders
 
Är det så mycket plast i laminatgolv? Diverse tillverkare stoltserar ju att det är ett naturligt golv.
 
LAINE skrev:
Är det så mycket plast i laminatgolv? Diverse tillverkare stoltserar ju att det är ett naturligt golv.
Naturlig plast kanske :rolleyes: de laminatgolv vi har lagt innehöll inte speciellt mycket trä alla fall, nåt som ser ut som mdf eller liknande i mitten och den hårda plastliknande ytan.

Vi har kört ut 40 gradigt vatten i golvvärmen utan att det gett några synliga problem hittills.
 
jag kommer köra ut max 60 grader varmt....är kanske i högsta laget. Men gör det på ett klinkers golv på träbjälkslag utan problem.
och laminat golvet jag tänkte köra med är sånt som ser ut som klinkers



/Anders
 
Man ska nog inte köra över 40 grader på vanligt laminatgolv. Sedan skulle jag inte vilja gå på ett golv som är varmare än 40 grader för den delen heller....
 
Tycker själv att golvvärme är överskattat, men det säljer ju:)
 
  • Gilla
Tionolltre
  • Laddar…
Vi har laminat och golvvärme i vår vävstuga. De tidigare delarna är limmat men den sista biten är klick. Några kortskarvar har delat sig under vintern då golver blir ganska varmt. Jag hade limmat det om jag visste detta. Rummet är 8m långt så det är inte så konstigt. Annars funkar det till belåtenhet,ingar radiatorer bara att lägga ut slang.
 
H
Finns en regel som säger max 27 grader på golvet.
Tror att man inte ska gå över 32 grader i framledning.
Trägolv mår inte bra med temp. över 35 grader.
 
LAINE skrev:
Tycker själv att golvvärme är överskattat, men det säljer ju:)
Å jag tycker golvvärme är underskattat :cool: vad är så positivt med att värma luften på ett ställe på väggen och fylla huset med fula radiatorer som försvårar möbleringen?
 
H
Ska själv installera golvvärme i hela huset. Det ska bli skönt och få riktig värma som kommer nerifrån och går uppåt. Inte som elementen som sprider lite hur som helst.
 
rope666 kör du ut värmen utan någon regler shunt? Och hur varmt i så fall?

Mvh anders
 
Egentligen ska man ha en reglercentral med givare i rummen.
Men nu är jag en snål bonde och nöjde mig med en manuell shunt och en beg cirkulationspump. Vävstugan har begränsad budget och vi har en halmpanna så de sista kwh kostar inte så mycket. Dessutom har min syster satt upp en dyr golvvärmecentral som ständigt hänger sig.
I praktiken går temp upp runt 50 i topparna
 
det är som hokamp säger att yttemperaturen på golvet ska vara max 27 grader om man kollar med tillverkarna. Och laminatgolv är vanligen uppbyggda på en md/hdf kärna, dvs en träkärna som sedan det limmas ett "foto" på med önskat mönster och sen läggs slitskiktet på. Att golv har delat lite på sig i skarvarna denna vinter är tyvärr inte ovanligt då vi haft det extremt torrt och ordentligt med värme på i husen..
 
abel48 skrev:
jag kommer köra ut max 60 grader varmt....är kanske i högsta laget. Men gör det på ett klinkers golv på träbjälkslag utan problem.
och laminat golvet jag tänkte köra med är sånt som ser ut som klinkers



/Anders
Av vilken anledning ska du ha 60 grader på golvvärmen?? Det är nog ingen bra ide...
 
"och laminat golvet jag tänkte köra med är sånt som ser ut som klinkers"

Bara för att en golvsort ser ut som en annan så har de inte samma egenskaper för det.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.