Y
Har sågat ut ett spår i väggen, sen sen 2 senildosor på höjd, lagt 18mm slang...

Så börja han prata på att han egentligen inte fick dra 6 FK och sen kom han på att han behövde dra ytterligare 2, dvs totalt 8st 1,5mm FK...

Då är frågan, vad gör jag nu... sliter bort slangen och sätter 2st 10mm slangar och delar upp kablarna, men 10mm slangarna kanske inte får ha 4 i vardera?

eller ska jag skita i regler och dra 8 kablar i den 18mm slangen iaf?
 
Antar att du menar 16mm slang.

Vad ska dessa nya dosor vara till?

Ska denna slang vara mellan strömbrytare och kopplingsdosa så kan du gått dra in så många trådar du rymmer. Fast är väggen fortfarande öppen så skulle jag byta ut den till en 20s slang.
 
Är det två dubbeltrappbrytare som ska upp eller är din elektriker väldigt grön?
 
Det finns inga regler som säger att man får dra si eller så många FK i slang, men det går rent praktiskt inte att dra i hur många som helst.
EDIT: Alla andra hann före.
 
Y
Jo det kanske var 16mm slang.

Ja det är brytare av sådan sort som kräver fler signalkablar, ska kunna tända från 3 olika punkter i rummet..

* Ska kunna tända fönsterbelysning - och detta från 3 punkter i rummet.
* Ska kunna tända utebelysning - fast bara från denna platsen.
* Ska kunna tända taket - och detta från 3 punkter i rummet.


Jag är enveten på att inte vilja gröpa hur mycket som helst i väggen bara, så jag rör till det för elektrikern med alla mina paranoida tankar om att huset ska falla ihop osv.. :)
 
Om den där platsen får vara "första platsen" på de två kedjorna med tre brytare så klarar du dig på sex ledare (en fas in, två tändfaser för varje 'trappkopplar'-slinga och en enkel tändfas för utebelysningen). Om platsen är sist på trappkopplarslingorna så går det däremot mycket riktigt åt åtta ledningar. Om platsen är mitt på trappkopplarslingorna så går det åt hela tio ledningar, puh...
 
Man börjar och undra lite vad det är för sorts elektriker du fått tag i när du sätter större tilltro till div "allvetare" här på forumet än på den fackman som du anlitat till jobbet.
 
Y
Ja tänk att jag ofta får försvara detta med att konsultera med internet, ännu lustigare blir det när jag ska göra det mot andra internet användare.

Jag tror på detta med att ställa en fråga och få 10 olika svar och erfarenheter. Jag tror en arbetare oavsett yrke utför jobben på enklast och snabbast vis eller helt rutin mässigt utan att nytänk.

Sen kanske jag forskar lite fördjupt i saker och ting men det livar ju upp forumet och kanske hjälper andra om inget annat.
 
Redigerat:
Själv tycker jag att det är bättre ställa 100 dumma frågor än att göra fel en enda gång. Vi har egen vilja och kan fatta egna beslut.
Jag tycker TS gör helt rätt genom att rådfråga.

Varför skulle vi ha forumet då? Till att skriva om vad? Tiger Woods?
 
Redigerat:
Det som kan vara lite knepigt är att ofta är "svaren" av mycket tveksam kvalitet, givna av dom som hellre vill än kan. Så det jag vill "uppnå" är inte att ifrågasätta frågandet utan varna lite för svaren. Och att normalt har en yrkesman bättre koll än en glad amatör, oavsett hur vältalig amatören är. Så om jag skulle ha anlitat ett proffs så skulle jag lita mer på dennes ord än på nått forummedlemmars åsikter, även om proffset undantagsvis har fel så har "amatören" betydligt oftare helt fel
 
Jo men hur ska man veta att proffset man lejt verkligen är ett proffs, alltid bra med lite referenspunkter. Är något åt pipan så brukar folk här på forumet dra i nödbromsen väldigt snabbt. Dessutom är det intressant läsning för andra.
 
Y
Alltså, jag söker och frågar/ifrågasätter endel. Till jag känner att jag funnit något hållbart, sedan presenterar jag idéen för yrkespersonen som får tycka sitt, kommer denna person med vettigt argument för något annat så kör jag på det. Ofta uppskattar endel att man som beställare vet hur man vill ha det och nappar glatt på ens egna förslag så de slipper tänka. :)
 
Yrrol skrev:
Alltså, jag söker och frågar/ifrågasätter endel. Till jag känner att jag funnit något hållbart, sedan presenterar jag idéen för yrkespersonen som får tycka sitt, kommer denna person med vettigt argument för något annat så kör jag på det. Ofta uppskattar endel att man som beställare vet hur man vill ha det och nappar glatt på ens egna förslag så de slipper tänka. :)
Konstigt, men det brukar stämma. Fast jag tror inte så mycket om det att dom vill slippa tänka.
 
Y
kamilenski skrev:
Konstigt, men det brukar stämma. Fast jag tror inte så mycket om det att dom vill slippa tänka.
Nej kanske inte, försöker skoja till meningarna för lättaupp stämningen. Kanske mer att de vill slippa tjafs från kunde och sen kan inte kunden säga att det var yrkermannens fel - med tanke på att han följde kundens hänvisning... eller inte... :)
 
Yrrol skrev:
Nej kanske inte, försöker skoja till meningarna för lättaupp stämningen. Kanske mer att de vill slippa tjafs från kunde och sen kan inte kunden säga att det var yrkermannens fel - med tanke på att han följde kundens hänvisning... eller inte... :)
Det är nog så. Jag har upplevt det själv. Och tycker inte om, när dom sen skyller på oss dödliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.