Hej,

har precis gått och köpt mig 4 Philips LED Downlights för mitt badrum. När jag skulle testa dem (det är minst en månad kvar inom dom åker upp i taket) i ett rum på 20 kvadrat så märkte jag att de lyser upp riktigt ordentligt och jag börjar nu undra om jag inte tar i lite för mycket om jag stoppar in alla 4 i mitt badrum som är på 4 kvadrat. Har ju sett att det finns ett antal rikitgt kunninga människor här på forumet som kanske skulle kunna råda mig om 2 räcker istället?

Länk till armaturen jag har köpt:
http://shop.philips.se/store?Action...ale=sv_SE&SiteID=rpeeub2c&productID=221511600

/Deni
 
Hemmakatten
Vi har 6 downlights o vårt badrum som är 3*3m = 9kvm. Det är halogenlampor på 50W och de är dimbara. Har dessutom ett långt dimbart lysrör över spegeln. Skulle inte vilja ha färre downlights.
 
I ett badrum vill man ha mycket ljus! Dock bör man ha dimmer för ibland vill man njuta i badet med lite mindre ljus, eller om man besöker toaletten på natten. Iofs så har du nog inget badkar på 4 kvm :rolleyes:

Så jag tror inte att du kommer ångra dig om du har dimmer.
 
Man kan nog inte få för mycket ljuse i ett badrum men åtminstone jag vill ha ljuset på väggen framför mig i görligaste mån.
Med en massa lampor i taket bakom nacken ser jag förmodligen ännu värre ut än i dagsljus :p
 
Dimmer är självklart innhandlad, blev en dosdimmer som går mellan 1-100W så den kan verkligen dimma ner dessa till en extremt låg nivå.
Jag köper det ni säger och någonstans håller jag med, man kan inte få för mycket ljus så länge man kan dimma. Jag sätter upp alla 4, tack för smavetet :).

För er som är intresserade av dessa kan jag meddela att Hornbach säljer dem för 615 riksdaler som jag tycker är ett fantastiskt bra pris på dessa armaturer som jag tycker är grymt snygga.
 
Har du kollat så att denna dosdimmer verkligen tar LED?
 
Philips downlight armaturer kommer alla med en gen LED driver som är dimbara med dimrar som är märkta R+C bl.a. Jag har även kopplat in alla lampor (ville verifiera att det funkade innan man bygger in allt) och det funkade utmärkt. Men tack för tipset.
 
Väldigt vilket bra pris! Här finns det en Philips spott också, som jag har monterat i ett kök.

Det är ett fruktansvärt bra tryck i 7.5W och 4 stycken på 4 m2 är verkligen att ta i från tårna, men det finns ju som sagt dimmer och då går det ju att dimmra ner till en lagom nivå. Dessutom har du inhandlat en dosdimmer och de brukar ju oftast ha en minnesfunktion så det går att tända och släcka på samma ljusnivå.

//Patrik
 
Hornbach hade även desa fför 695 om jag inte minns fel. Funderar på att använda några sådan i mitt allrum som också skall renoveras snart.
Jag har även rotat lite på nätet på butiker i europa och Hornbachs priser ligger bland de som är lägst. Antingen är priserna på väg ner eller så har Hornbach satt fel pris i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.