Hej,

jag har tänkt sätta spottar i mitt badrumstak som jag ska sänka 10 cm cc60 med Huntonit Symfoni.
Rummet är 2x3m. Frågan är hur många spottar jag behöver och vilken styrka.
Vill ha iaf två st över badkaret så det blir ljust där samt någon bra placerad ovanför handfatet.
De ska vara dimbara så om de är starkare än vad som egentligen behövs gör inte så mycket.
Se bild, rita gärna :)

IMG_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
6 st 35W
 
Tack. Fast vad motsvarar det hos LED? Tar tacksamt emot tips på lämpliga spottar, ip-klassade, dimmbara och gärna prisvärda.
 
Jag satte 9 st 3x1W spottar i mitt 3,4 x 1,6 meters badrum. Hade jag inte haft dimmer hade jag sagt att det var på gränsen till för mycket ljus, men jag gillar det. Finns inget fönster heller.

badrum-14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är dessa spottar jag har. Mycket nöjd med ljustemperatur och styrka. Driver dem med ett 2x30W Hytronik drivdon.
13558117-origpic-a4ac44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tistelart
  • Laddar…
Tack, såg snyggt ut. Fast de är bara ip20 så de kan jag dessvärre inte sätta över badet. Fler tips gärna!
 
Vad har du för takhöjd?
 
Glöm inte bort att de bör kunna dimmras.
 
Över 2,25 är det oklassat område, och då går det fint med IP20.
 
  • Gilla
marm
  • Laddar…
Aha, har missat den höjdgränsen. Mitt nya tak hamnar på 2,38m.
Mottager tacksamt fler tips, gärna kompletta paketlösningar som inte kostar multum dock.
 
Melpho skrev:
Mottager tacksamt fler tips, gärna kompletta paketlösningar som inte kostar multum dock.
om du ska ge dig in på LED så får du vara beredd på att det kostar lite..
köper du billigt junk så kan du räkna med dålig ljusbild och taskig kvalité..

jag brukar rekomendera Hide a lite Dot 3x1W för jag vet att dom är bra för sitt pris och jag kommer sätta upp dessa spottar själv sedan när det är dags för mitt badrum.

http://www.elbutik.se/product.html/led-spot-dot-3x1w


När det gäller LED så är det dumt att gå efter det billigaste för det billigaste innehåller väldigt ofta Kina prylar som inte håller.
Bara ett tips :)
 
  • Gilla
Tistelart
  • Laddar…
Melpho skrev:
Aha, har missat den höjdgränsen. Mitt nya tak hamnar på 2,38m.
Mottager tacksamt fler tips, gärna kompletta paketlösningar som inte kostar multum dock.
Jag tror det är svårt att komma under det priset (200 kr / st) som jag gav för mina utan att importera själv från Kina. Jag har provat det också men är inte speciellt nöjd med dom. Dom fungerar och lyser bra men är inte lika varmvita som dom jag har i badrummet. Sen har jag visserligen handlat ytterligare ett par i en annan webbutik (ljustema.se) och dom var både dyrast och är absolut sämst, grönaktigt sken och rappliga i konstruktionen.

Hide-a-lite är säkerligen ett bra tips, jag har sett sådana också (bright-eye 3) men var inte speciellt imponerad med tanke på priset. De jag har i badrummet ovan är de jag är absolut mest nöjd med, känns mer gedigna i konstruktionen än hide-a-lite:s och har ett mycket varmvitt trevligt sken. Om du tittar noga på bilden ovan så har jag även en lampa ovanför spegeln, i den sitter det halogen och färgtemperaturen matchar väldigt väl mot led-spottarna.

Vad du än gör, sätt ett separat drivdon med inbyggd dimmer och inte såna där små drivdon som sitter vid varje spot!
 
Köper du billigt från Kina (som jag gör) så köp några extra så du har om någon avviker i ljus eller går sönder. De kostar ändå så lite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.