Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag funderar på om man har bromsar på båda axlarna på ett boggiesläp i storlekar kring 1500-2000kg? Eller nöjer man sig med att ha trummor på ena axeln?

Någon som vet hur det brukar se ut?
 
Det är bromsar på samtliga axlar.
 
Ok, tack.
 
Japp, fyra dyra vajrar och därtill backar i varje hjul, på en hästkärra jag renoverade var alla backarna slut och vajrarna ihoprostade.
Vajrar och tillbehör finns här http://www.valeryd.se/
Billigaste sättet att få nya backar är att lämna in dom på en bromsfirma som limmar på nya belägg.
 
Valeryd har jag hittat, dom verkar ha allt. Det är lite konstigt att bromsdetaljer till en släpvagn ska behöva vara dyrt, det lär ju vara relativt standard bromskomponenter som används.
 
MathiasS skrev:
Valeryd har jag hittat, dom verkar ha allt. Det är lite konstigt att bromsdetaljer till en släpvagn ska behöva vara dyrt, det lär ju vara relativt standard bromskomponenter som används.
antagligen pga små serier och ett begränsat antal tillverkare.
 
Ja, det värsta är att varje släpbyggare gör sitt eget chassi, vilket gör att det blir olika vajrar för nästan varje tillverkare och modell. Däremot brukar dom återanvända axlarna och det som sitter i trummorna.
 
har du någon erfarenhet av hur risiga axlarna brukar vara på äldre släp (20 år)? Läser man på Valeryd så kan man tro att varenda släpvagn behöver en ny axel för dyra pengar...... har svårt att tro att det är så illa..... med en vagn som ska tåla över ett ton i lastvikt är det inte så enkelt att kolla att axeln funkar som den ska heller...
 
antingen har dom rostat och är kass, eller så har dom inte rostat och håller i hundra år ;)
 
A
Själv är jag lite förvånad över att det är så många som verkar ha problem med sina släp. Mitt släp är 30 år gammalt och jag ärvde det från min pappa som köpte det nytt en gång i tiden. Jag kan inte påminna mig om att det har varit några större problem alls med det släpet under dessa 30 år.

Det har såklart bytts däck, draghandske, lite sönderkörda lyktor osv genom åren men det har aldrig varit något annat än småproblem. Det dyraste som gjorts var att byta plyfaskivan på flaket som var bra slut efter 25 års intensiv användning. Någon gång gick släpet inte igenom besiktningen pga bromsarna men det vara bara och krypa under och skruva på en justerskruv till bromsarna och sen var det bara att åka igen. Normala släpproblem såsom att bromsarna fastnat när släpet stått parkerat länge med inskjuten dragstång har det också varit, men det är inget som kostar några pengar utan det är bara att lossa bromsarna och åka vidare.

Mitt uppfattning är att släp av bra kvalitet som används ofta och inte bara står och ruttnar ihop på tomten och som man sköter om hyfsat noga kan hålla bra länge.
 
Håller med bra_byggare. Mitt släp är 20 år och har verkligen fått göra rätt för sig. Plyfan skall bytas nu, i övrigt är det i bra skick. Jag tror det viktigaste är att när man lastat tungt att inte köra i vartenda potthål man ser. Då är det nog lätt att knäcka axeln. Mitt släp får lasta 930 kg men går ofta med överlast. Som mest hade jag över 2 ton på vagnen.
Tror att det skulle vara bra att knyta en presenning över flaket som skydd mot väder och vind, (speciellt regn och snö) när inte vagnen används. Bara över flaket så det kan luftas under.
 
Det stora problemet är väl troligen det att kärrorna står stilla alldeles för mycket och att axlarna därför fastnar, detsamma gäller bromsar osv. själv brukar jag aldrig ställa mitt släp med bromsarna idragna utan jag använder klossar istället så rullar iaf släpet när jag ska ha det.

Annars är det väl så att även släp behöver lite service då och då, precis som t.ex. bilen.

//Unigas
 
Finner man inte svar på sina frågor kring släp här så kan man även gå in på husvagnsforum (http://www.husvagnsforum.com/). Där finns en hel del trådar om släpvagnsteknik, reparationer, besiktning mm.
 
Ett annat bra alternativ om man har en axel med dålig eller obefintlig fjädring är " "Mälarsläp",
en renovering av en axel på 1 ton (under förutsättning att axelrör och svängarmar inte är sönderrostade) kostar 1750.- plus moms .
De har dessutom mkt bra fraktpriser ca 300 .- enkel väg

- : Mälarsläpet - specialitet renovering av släpaxlar : -
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.