Har en villa på 140m2 med bergvärme, ftx, spabad och de vanliga hushållsmaskinerna.
Ett garage på 100m2 som värms av bergvärmepumpen.
Ett ladduttag till elbil begränsad till 13A

Bygger nu till en komplementbyggnad på 125m2. I den finns luftvatten pump och de vanliga hushållsmaskinerna. Den ska gå direkt på det första husets huvudsäkring.

Drar ut 20A kabel till komplementbyggnaden.

Har nu 20A huvudsäkring i befintliga huset.
Kabeln fram klarar 35A

Vad skulle ni säga att jag behöver säkra upp till. 25 eller 35A?

Eller jag o jag. Det får elektrikern göra.
Men vill ha lite synpunkter på det om jag klarar mig med 25?
Tankar för 25 eller 35A.
 
Ingen som ens kan killgissa lite?;)
 
T Tjoa skrev:
Ingen som ens kan killgissa lite?;)

25A. Ska du gå högre än sådär så krävs gänga 3 till diazeden.
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
25A. Ska du gå högre än sådär så krävs gänga 3 till diazeden.
Jo det vet jag att gängan behöver ändras i så fall. Men vill ju inte att huvudsäkringarna ska poppa som popcorn en kall vinterdag.
 
T Tjoa skrev:
Jo det vet jag att gängan behöver ändras i så fall. Men vill ju inte att huvudsäkringarna ska poppa som popcorn en kall vinterdag.
Vet inte hur mycket de behöver byta om du ska upp till gänga 3, kolla med ditt nätbolag om de kan och vad det kostar
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Kabeln fram från transformatorstationen klarar 35A. Det har jag kollat.
Skillnaden per år i peng på fasta kostnaderna ligger på 2000kr vs 6000kr per år mer från 20A
Byta gänga i skåpet kan väl knappt kosta mer än en vanlig elektriker kostar. Tänkte ha min elektriker till det. Eller måste eon ut och fixa det?
 
T Tjoa skrev:
Byta gänga i skåpet kan väl knappt kosta mer än en vanlig elektriker kostar. Tänkte ha min elektriker till det. Eller måste eon ut och fixa det?
Det beror på hur mätarskåpet ser ut, i värsta fall måste mätarskåpet bytas.
Är kabeln säkrad med 35A i transformatorstn? Ska du ha 35A i mätarskåpet så vill nog EON ha service-säkringen 1 eller 2 snäpp högre, så då kanske matande kabel behöver bytas.
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Det beror på hur mätarskåpet ser ut, i värsta fall måste mätarskåpet bytas.
Är kabeln säkrad med 35A i transformatorstn? Ska du ha 35A i mätarskåpet så vill nog EON ha service-säkringen 1 eller 2 snäpp högre, så då kanske matande kabel behöver bytas.
Mätarskåpet är nytt sen 5 år tillbaka. Borde funka. Kabeln klarar 35A, det vill säga att den är en 63A.
Vad den är säkrad i stationen vet jag inte.
Problemet är ju att få tag i någon som faktiskt kan något på EON. För de kan, men att hitta den personen känns som en nål i en höstack.
 
T Tjoa skrev:
Kabeln fram från transformatorstationen klarar 35A. Det har jag kollat.
Skillnaden per år i peng på fasta kostnaderna ligger på 2000kr vs 6000kr per år mer från 20A
Byta gänga i skåpet kan väl knappt kosta mer än en vanlig elektriker kostar. Tänkte ha min elektriker till det. Eller måste eon ut och fixa det?
Man byter inte från gII till gIII utan man får byta skåp till ett 63A skåp för en kostnad om 5-10 000:-
gII skåp är normalt endast godkända för 25 A
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man byter inte från gII till gIII utan man får byta skåp till ett 63A skåp för en kostnad om 5-10 000:-
Ok, då förstår jag.
Då blir ju frågan än mer relevant om jag klarar mig med 25 eller behöver gå upp till 35A
 
Ska det nya komplementhuset vara en uthyrningsdel, så i praktiken skulle ni kunna ha två vattenkokare på samtidigt? Jag har ungefär samma som dig, lite mindre garage och inget extrahus än, jag klarar mig på 16 amp, så 25 ska räcka om det är jämnt fördelat och bilen laddar på natten.
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Hur räknar man på laster då?
Slår man ihop samtliga kw man kan tänkas behöva en kall vinterdag?
2 värmekällor, en spis, en tvättmaskin och ett bubbelbad. Eller hur tänker man?

Hur många kw tål en 25A mot en 35A?
 
25A bör fungera utan problem, den tål 30A eller mer under en viss tid.
Jag vet en hel bondgård med nybyggd uthyrningsstuga ner vid sjön , allt går på 25A
Enda problemet var att kabel ner till stugan fick bytas till 16 mm2 för annars blinkade ljuset när element och ugn/ häll användes, men avståndet var 350 m
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Gör så att byt skåp och sätt i 35 ampere så är du på säkra sidan. Sen byter du till 25 a utan att anmäla det. Då ser du om det håller. Håller det så anmäl 25 a.
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
T Tjoa skrev:
Hur räknar man på laster då?
Slår man ihop samtliga kw man kan tänkas behöva en kall vinterdag?
2 värmekällor, en spis, en tvättmaskin och ett bubbelbad. Eller hur tänker man?

Hur många kw tål en 25A mot en 35A?
Här kan du se lite hur man tänker https://www.voltimum.se/articles/grundlaggande-dimensioneringsregler
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.