Hej!!

Startar en ny tråd i detta ämne!!!
Med inriktning på hur vi som har beställt ett hus med tät krypgrund ska kunna undvika kommande fuktproblem!

 
Hejsan!

Jag funderar på att isolera min krypgrund innan husmodulerna kommer om 18dagar!
Men  jag vill ha hjälp av er som har lite erfarenhet innan jag tar beslutet!!!!

I statistiken om fukt skadade hus med krypgrund så fram går det ju inte om de har en avfuktare eller inte.
Så jag undrar om ni som har avfuktare installerat......hur fungerar det?
några som har haft problem?
vilken fukthalt har ni och hur variera tempen i grunden?
stömförbrukningen på avfuktaren?
någon som har haft minus grader i grunden?? (har en granne där avfuktan frös ihop :-/ )


Har någon av er isolerat en tät krypgrund?? Resultat?

MVH
Dickan-05
 
Jag tycker att det är en bra idé att isolera din täta krypgrund. Jag har själv isolerat, tätat och satt in en avfuktare i vår krypgrund.
Än så länge inga problem. Fuktighetsnivån ställer du ju in själv på avfuktaren (iallafall gäller det för kondensavfuktare, vet inte hur sorptionsavfuktare fungerar).
Jag har ställt in "hygrostaten" så att RF ligger på 55-60%. Med den milda (och därmed fuktiga) höstvädret som varit sen jag startade avfuktaren har den gått på uppskattningsvis ca 1/4 del av tiden. Effekten på avfuktaren 500W. Vågar mig inte på någon årsprognos på elförbrukning än.
Krypgrundstemperaturen ligger på ca 16-18 grader. Har inte lyckats se något samband med hur utetemperaturen varierar. Däremot ser jag att fuktigare och kallare (än krypgrundens) uteluft "läcker in" mer när det blåser mycket. Min slutsats är att jag inte har tätat ventiler och springor i grundmuren tillräckligt bra.

Isolera mera! ;)
 
Tjao
Har ni nått tips på hygrometer med fjärravläsning, har sett att de finns lite olika på clas olsson.

/Tomson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.