Hej
En fråga angående fukt och fuktmätare.
En "vanlig" fuktmätare har i regel 2 små spetsar som man skjuter in i reglarna för att kolla fuktkvot, inget konstigt med det. Nu har jag lånat en från ett stort byggföretag men där stavarna är typ 6 cm långa istället för 2-3. om jag för in stavarna samma längd som den lilla mätaren så får jag samma resultat men trycker jag in den helt stiger talet 3 % till. Hur ska det vara. E dom långa stavarna till för om man ska kolla genom vägg med gips? Ska värdet 12-15% vara inne i kärnan på en 170mm regel eller kollar man bara 2-3cm in?

Tackar för svar
 
Det är säkert så att det trä du mätt på är fuktigare längre in än nära ytan
 
men vad säger reglerna? 12-15% 2-3cm in eller 6cm in?
 
Hejsan
skillnaden du får när du mäter är fuktkvotsgradienten på biten det vill säga att biten har inte nåt sin jämnviktsfuktkvot ännu. är det en 45mm tjock regel som du mäter på, så ska du mäta 30 mm in 2/3 av tjockleken
mäter du strax innanför ytan på biten så är den nog ca 3 % torrare. Detta är inget problem eller fel på biten det är bara om du ska klyva den på något håll som det kan uppstå problem.
Att biten du mäter på ser ut som det gör är för att man på sågverken sparar tid och pengar om man inte minskar fuktkvotgradienten på plankan i torken.
om vad reglerna säger kan jag inte i huvudet när det gäller nertorkat virke, men det blir aldrig mögelpåväxt eller något sådan på en bit med den fukthalten det ända som händer är om den fortsätter att torka efter du har monterat den är att den krymper och då mest på bredden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.