Sliten fönsterkarm med flagande vit färg i behov av renovering, med två glasaskar på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterkarm med flagande vit färg och synlig träskada vid hörnet, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Jag undrar om någon har tips på bra process för att ge dessa fönsterkarmar nytt liv. Skrapa? Tvätta? Grunda? Måla?
Tack på förhand!
 
O
kolla på tex ottossonfarg.com
 
  • Gilla
Hedvig F
  • Laddar…
Grundolja! Mätta träet innan grundfärg. Slutmåla med två lager fönsterfärg. Såvida det inte rötskadat.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H Hedvig F skrev:
[bild] [bild] Hej! Jag undrar om någon har tips på bra process för att ge dessa fönsterkarmar nytt liv. Skrapa? Tvätta? Grunda? Måla?
Tack på förhand!
Skrapa bort allt löst, ta sandpapper på droppnäsa och yta där det är skrapat. Tvätta, grundfärg på trärent, två lager fönster färg på allt.

Blir det fula gropar vid där du skrapat, försök först slipa bort kanterna, spackla annars med one-stike eller fönsterkitt. Om fönsterkitt, ta diskmedel yes I vatten och ta på finger innan du rör vid.
 
  • Gilla
Hedvig F
  • Laddar…
MultiMan
Är träet uttorkat måste det oljas noga, ibland flera gånger om man vill ha ett bra slutresultat över tid. Gjort på olika sätt i mitt nuvarande boende (sedan 22 år) och att bara måla på uttorkat trä gör att färgen spricker mycket fortare och fukten kan fortsätta sina härjningar under färgen i det snustorra virket, och man har sedan både röta och flagnad färg.
 
  • Gilla
Hedvig F
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.