Bor i ett Älvsbyhus byggt 2019 som inte riktigt blev färdigmålat av tidigare ägare när det byggdes, se tex bifogad bild.

På bilden man kan se ett gråare område där det inte är vitmålat. Som jag förstår det som okunnig så är den delen grundmålad, kan det stämma? Om den är grundmålad så antar jag att jag helt enkelt kan måla över denna yta med vit målarfärg och helt enkelt göra klart måleriet?

Eller missar jag något?
 
  • Bild av en husfasad med takutsprång och stuprör. Ovanför panellisten syns ett ofärdigt gråare område jämte vitmålad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

När man köper grundfärg brukar det stå att grundfärgen skall övermålas inom en viss tid. Jag hade tvättat allt det där med målartvätt, inklusive det som redan strukits en gång, grundat och målat allting på en gång. Det verkar bara vara den liggande panelen under hängrännorna som behöver åtgärdas och inte hela huset?
 
  • Gilla
S7200 och 1 till
  • Laddar…
S stockholmsamatören skrev:
När man köper grundfärg brukar det stå att grundfärgen skall övermålas inom en viss tid. Jag hade tvättat allt det där med målartvätt, inklusive det som redan strukits en gång, grundat och målat allting på en gång. Det verkar bara vara den liggande panelen under hängrännorna som behöver åtgärdas och inte hela huset?
Tyvärr är det lite här och där på huset som det inte riktigt blivit färdigmålat, se tex runt lampan på bifogad bild.

Men då blir det nog att köpa lite målartvätt och grundfärg imorgon. Tack för svar!
 
  • Ommålad husvägg med en utomhuslampa, delvis färdigmålat område synligt runt lampan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan ju fundera då på hur många lager den förra ägaren strukit där det faktiskt är målat… 2 eller 3 strykningar brukar det ska vara beroende på fabrikat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.