Hej,

Första inlägget här och jag hoppas på hjälp från alla duktiga på forumet.

Vi håller som bäst på att renovera vår lägenhet, där vi har en egen ingång med en trappa direkt upp i lägenheten. Vi har nu tagit bort den hemska plastmattan som tidigare fanns i trappan och slipar nu bort limresterna och den gamla färgen som finns.

Men hur ska vi måla trappan, måste vara slitstarkt eftersom vi går in med ytterskorna i trappan? Hört något om 2-komponentsfärg, någon med erfarenhet från detta?

Väldigt tacksam för snar hjälp!

mvh

Biff
 
Oj, det var snabbt svarat, tack för det!

Gaffeltruck och dubbdäck är kanske att ta i, det har du rätt i. Ska kolla upp ditt tips istället, låter lite mer i linje med vad vi tänkt oss.

Målning kommer att ske inom de närmaste dagarna så jag kommer med en rapport i ämnet, och kanske t o m lite före och efter bilder.

Planerar även en väggmålning i trappan, men den måste få värka fram ett tag till innan den är på plats.

Ha det!

//Biff
 
2-komp. färg är eg. inget krångel.
Del a + del b. Blanda. Måla. Vem som helst klarar det.
Och vattenburen epoxy är inte farligare än vanlig alkyd.

Och håller för dubbdäck i garage gör det inte!
OM man vill ha det.. Och det som bla. används i brandstationer för utryckningsfordon..
Ja, då är det en tjockare beläggning som läggs... INTE 'bara' färg.

I en trapp... tja.. vad är det för underlag?

/Fredrik
 
Jag har, så vitt jag vet inte givit några rekommendationer om hurvida han bör behandla sin trappa..

Jag vet inte ens vad det är för underlag.

Jag har bara funderat kring dom slitagekraven han har.
Och dom slitage toleranser du uppgett.

/Fredrik
 
Hej,

Har nu grundat (trä)trappan en gång och målat ytterligare en gång med golvfärgen jag blev rekommenderad. Har brytit den så mörkgrått som det gick, och det ser bra ut (även om jag nog hade velat haft det lite mörkare). En andra strykning i dag och inom kort så kan jag ge ett första utlåtande på hur det blir (kanske även ett par före- och efterbilder).

Om det visar sig att det inte blir tillräckligt slitstark så målar jag om, och då kanske med 2-komponents om det inte så svårt då...

Tack för hjälpen!

mvh

Biff
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.