Hur skulle ni gå till väga vid målning av ett stort tak?
Ca 80 kvm ca 3,8m höjd?


Edit. Jag skriver circa pga att jag saknar exakta mått.
 
Finns långa målarskaft.
 
Rullställning?
 
Sprutmålning med låååångt skaft?
 
Lej ut det! (y)
 
ToRy skrev:
Rullställning?
Onödigt dyrt.

Köp en stege som du även kan använda när du senare skall montera takarmaturen samt byta ljuskällor:rolleyes:
 
LGG-01 skrev:
Onödigt dyrt.

Köp en stege som du även kan använda när du senare skall montera takarmaturen samt byta ljuskällor:rolleyes:
Snabb googling gav att rullställning på 3,4 meter kostar 450kr i hyra för en helg på första stället som dök upp. En dubbelstege kostar på Jula 1195 kr.
Med stegen målar man kanske en knapp kvadratmeter med roller innan man måste ner och flytta stegen. Med ställning målar man kanske 3 kvm och kan be frugan, dottern, farmor eller hunden att knö ställningen ett par meter bort när man håller i sig.

Off-topic:
En stilla undran bara; är det inte upp till frågeställaren att bedöma vad som är dyrt eller billigt? Av vilken anledning väljer man att plocka ut någons förslag och lägga en högst personlig kommentar, dessutom utan motivering, följt av ett eget förslag som då antar jag skall ge sken av att vara bättre? Varför kan man inte bara ge sitt egna förslag och låta frågeställaren själv bedöma vad som är värt mest, tid eller pengar eller fortsatt ägande eller vad det nu kan vara?
LGG-01 (kusin till R2D2? ;)), du är långt ifrån ensam om det där och jag är varken upprörd eller förolämpad av det egentligen utan jag är mest bara nyfiken på den psykologiska aspekten bakom det. Jag vill heller inte på något sätt hoppa på just dig, det råkade bara bli just den här gången jag fick för mig att uttrycka min fundering. Jag förväntar mig heller inte att du eller någon annan skall komentera eller förklara utan nöjer mig med att ha fått ur mig frågan.

Nu ska jag återgå till det jag gjorde förut.....
Live well and prosper!
ToRy
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
ToRy skrev:
Snabb googling gav att rullställning på 3,4 meter kostar 450kr i hyra för en helg på första stället som dök upp. En dubbelstege kostar på Jula 1195 kr.
Med stegen målar man kanske en knapp kvadratmeter med roller innan man måste ner och flytta stegen. Med ställning målar man kanske 3 kvm och kan be frugan, dottern, farmor eller hunden att knö ställningen ett par meter bort när man håller i sig.

Off-topic:
En stilla undran bara; är det inte upp till frågeställaren att bedöma vad som är dyrt eller billigt? Av vilken anledning väljer man att plocka ut någons förslag och lägga en högst personlig kommentar, dessutom utan motivering, följt av ett eget förslag som då antar jag skall ge sken av att vara bättre? Varför kan man inte bara ge sitt egna förslag och låta frågeställaren själv bedöma vad som är värt mest, tid eller pengar eller fortsatt ägande eller vad det nu kan vara?
LGG-01 (kusin till R2D2? ;)), du är långt ifrån ensam om det där och jag är varken upprörd eller förolämpad av det egentligen utan jag är mest bara nyfiken på den psykologiska aspekten bakom det. Jag vill heller inte på något sätt hoppa på just dig, det råkade bara bli just den här gången jag fick för mig att uttrycka min fundering. Jag förväntar mig heller inte att du eller någon annan skall komentera eller förklara utan nöjer mig med att ha fått ur mig frågan.

Nu ska jag återgå till det jag gjorde förut.....
Live well and prosper!
ToRy
Nästa gång kommer jag att fråga dig om vad som är lämpligt att svara någon annan, är det OK?
Vill ju inte ha någon annans stroke på mitt samvete.

Vem är kusin R2D2 ?????
 
  • Gilla
phl
  • Laddar…
Här är det en som tar hjälp av hunden;)
stegen.jpg
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
LGG-01 skrev:
Nästa gång kommer jag att fråga dig om vad som är lämpligt att svara någon annan, är det OK?
Vill ju inte ha någon annans stroke på mitt samvete.

Vem är kusin R2D2 ?????
Du behöver inte alls fråga mig om du vill svara i någon annans tråd. (Eller i min heller för den delen. ;)) Det jag tänkte på var bara att det är ganska vanligt att man plockar ut någons förslag, lägger en på något sätt negativ kommentar och iom det ger sitt eget förslag någon slags bättre skimmer. I ett sådant här fall är ju det första förslaget inte på något sätt felaktigt så varför vill man lyfta sitt eget förslag på bekostnad av någon annans?. Därmed vill jag inte påstå att du hade den intentionen eller att någon annan har den heller men resultatet kan uppfattas så. Det kanske helt enkelt är ett symptom på en hårdare jargong, vad vet jag....

Uppenbarligen blev du upprörd över det jag skrev, trots mitt försök till förklaring att jag inte har något personligt emot just dig. Jag ber om ursäkt om jag förstört din dag eller så bara dina fem minuter, det var inte min mening. Måhända blir du inte gladare av detta inlägg men kanske du blir gladare om jag meddelar att någon stroke var jag mig veterligen aldrig nära, fast man vet ju aldrig.... ;)

Nä, nu är det snart helg, ha det gott!

Ps. Just det ja, R2D2 var det ju! Jag försökte bara göra en "funny" över ditt nick, för att lätta upp stämningen i mitt förra inlägg lite. Det lade sig tydligen tämligen platt..... Jag antar att du känner till R2D2 och att din undran var över relevansen....? Annars googla, du borde hitta något om Star Wars....(y) Ds.
 
Taxen skrev:
Här är det en som tar hjälp av hunden;)
Hahaha, det gick ju med stege också! :D Rätt person att hitta den bilden också, Taxen. ;)
 
ToRy skrev:
Du behöver inte alls fråga mig om du vill svara i någon annans tråd. (Eller i min heller för
Uppenbarligen blev du upprörd över det jag skrev, trots mitt försök till förklaring att jag inte har något personligt emot just dig. Jag ber om ursäkt om jag förstört din dag eller så bara dina fem minuter, det var inte min mening. Måhända blir du inte gladare av detta inlägg men kanske du blir gladare om jag meddelar att någon stroke var jag mig veterligen aldrig nära, fast man vet ju aldrig.... ;)

Nä, nu är det snart helg, ha det gott!

Ps. Just det ja, R2D2 var det ju! Jag försökte bara göra en "funny" över ditt nick, för att lätta upp stämningen i mitt förra inlägg lite. Det lade sig tydligen tämligen platt..... Jag antar att du känner till R2D2 och att din undran var över relevansen....? Annars googla, du borde hitta något om Star Wars....(y) Ds.
Snacka om att lägga personliga värderingar & spekulationer Oj OJ OJ.

Jag blev inte arg och inte har du förstört denna dag för mig, min fru och jag undrade hur du kunde reagera på detta vis på mitt inlägg.

Om du läser mitt första inlägg så kommer du finna att jag motiverar VARFÖR det blir dyrare att hyra en rullställning än att äga en stege.

R2D2 vi har olika uppfattningar om vad som är roligt.
 
LGG-01 skrev:
Jag blev inte arg och inte har du förstört denna dag för mig, min fru och jag undrade hur du kunde reagera på detta vis på mitt inlägg.
Jag reagerade eftersom du utan sanningsenlig eller underbyggd motivering klankade ner på mitt förslag (med det menar jag att "onödigt dyrt" inte bara är upp till frågeställaren utan dessutom inte nödvändigtvis sant. Det beror ju helt på hur man värderar saker och ting) och framhävde ditt eget som bättre. Bra förslag, ja men vem bedömer om det är bättre? Tja, i ditt fall är det ju såklart du, och i mitt fall jag. Den springande punkten är ju det här med att man (du i just det här fallet) framhäver sitt på bekostnad av någon annans. (Och återigen, jag påstår inte att det är medvetet gjort av vare sig dig eller någon annan.)
Att det sen kan vara vettigt att köpa en stege istället för att hyra en ställning, däri har du rätt, men det är en helt annan sak.

Alltså, det här är bara en reflektion från min sida och det där med "personliga värderingar och spekulationer" får det att låta som att det är ett stort problem för mig. Nej, nej, nej, inte alls! Jag är bara intresserad av folks sätt att kommunicera på nätet. That's all! Atom får ju måla sitt tak hur han vill, det rör ju inte mig. Skit samma om han köper stege, hyr ställning eller målar taket innan han höjer upp det i ... ja ... taket. Det är kommunikationssätten som jag funderar på. Det är iofs kanske ett ämne för en helt annan tråd och ett helt annat forum...

Hursom, jag önskar dig och din fru en trevlig helg, själv ska jag åka hem till min sambo och skruva upp en gipsskiva. Förslag på hur man enklast skruvar upp en sån? Just kidding!:D (Var det roligare än R2D2? :rolleyes:)

Mvh,
ToRy
 
ToRy skrev:
Hursom, jag önskar dig och din fru en trevlig helg, själv ska jag åka hem till min sambo och skruva upp en gipsskiva.
Förslag på hur man enklast skruvar upp en sån? Just kidding!biggrin.gif

(Var det roligare än R2D2?) rolleyes.gif

Mvh,
ToRy

I tak eller på vägg?

Tror du fixar det utan goda råd från en pensionerad "lysmask"

MVH.

Lasse G pics.gif
 
Jag hade använt en klockstege, flyttas lätt själv:beer:. skål
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.