Håller på att bygga garage, har satt OSB på väggar och tak och ett lager gips utanpå det (takgips i taket). Detta är nu tanken att det ska målas. Har en billig färgspruta (tryckluft) från Jula som jag tänkte försöka använda för att det ska gå fort.

Men så blev jag osäker på tillvägagångssätt vad gäller spackling och målning...
Hur ska jag göra för att göra det rätt?

Som jag tänker så sätter man vävtejp över gipsskarvarna och sedan spacklar över dessa och skruvhål, sedan slipa och spackla samma igen.
Taket spacklar jag bara över skruvhålen, för att behålla "fyrkanterna" som blir av takgipset (Länk till takgips)
-Rätt??

Sedan bara måla på detta med 1 lager grundfärg och 2 lager täckfärg?
Nån som kan tipsa om färg som går att använda i färgsprutan? (Färgsprutan i detta paket)

Tacksam för hjälp, vill gärna bli klar innan vintern är här..
 
Använd inte glasfiberremsa, ta pappersremsa så spricker det inte. Sen finns det extra tåliga färger som är lämpliga i garage.
 
Ok. Pappersremsa blir det.
I övrigt var det rätt som jag skrev, eller?
Vad gäller färgen känns det som att gipset kanske går sönder snarare än färgen? Kan tänka mig att en extra tålig färg är bra på betongvägg och golv, men gör det någon skillnad på gipsvägg?
 
Den färgsprutan är tyvärr inte värd färgen man häller i den. Har haft en likadan, funkar inte alls. Provade att spä färgen med ganska mkt vatten för att få det att funka bättre, men kom knappt ut någon färg iaf. Nu ligger den slängd med en massa intorkad färg någon stans.
 
Tänkte nästan det, köpte kittet för de andra grejorna som låg i, men tänkte testa sprutan åtminstone. Blir nog till att köpa roller ändå. Vad gäller färgen, tror jag att jag skippar spackel i taket och målad direkt på med vitt. Behövs grundfärg?
 
Ett tips för att få snyggare och hålla det snyggt längre är att maska en rand runt 0,5 eller mer upp från golvet och måla det i en mörkare färg så skiten från golvet inte syns likasnabbt, plus att det känns med exklusivt :)
 
Jag köpte billig väggfärg och rollade på direkt på gipsskivorna utan att grunda eller spackla. Mina gipsskivor hade suttit uppe många år och buktade en del på vissa ställen så det kändes som överkurs att ge sig på att spackla.
Enda förarbetet var eg att med sprayflaska dutta på rostskyddande färg på skruvskallarna för att undvika att ev rost lyser igenom och ger brunprickiga väggar.
Vill man ha struktur på väggarna kan man klistra upp väv innan man målar.

Jag gjorde precis som sir_daniel föreslår och målade nedre delen av väggen i en grå kullör som matchar hyfsat mot golvet. Försökte vara lite estetiskt och lade gränsen mellan det grå och det vita på samma höjd som bänkskivan och målade även underskåpen grå.
Att den grå kanten ser lite svajig ut beror som sagt på att skivorna buktar och inte på att jag sniffat ångor från färgen.
Mitt garage kommer att behöva en ordentlig renovering inom några år med ny panel och ev lite mer isolering så detta var en snabb och billig styling direkt efter inflytt för att få det hyfsat fräscht innan det fylls med prylar.


bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Glöm att sprutmåla tak/väggfärg med en "billackspruta" ,färgen är alldeles för skitig ,full av klumpar/skräp
 
Enkelt och snyggt! Kommer ju ändå bli skador när man kommer åt gipset med saker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.