Hej!

Jag har byggt ett par garderober hemma med Ikeas köksstommar och tillhörande luckor av modell Lerhyttan (ljusgrå). Luckorna består av en ram i massiv björk och en träfiberskiva. Ytbehandling är någon typ av akryllack ("Tonad klar akryllack").

Det återstår ganska många luckor att måla och jag försöker hitta den mest effektiva metoden. Hoppas att någon här har erfarenhet och kan ge tips! :D

Jag grundmålar med "Jotun Häftgrund Universal" och avslutar med "LADY Supreme Finish snickerifärg". Funkar bra - men bara om hela tidigare ytbehandlingen slipas bort. Kan man avlägsna/rugga akryllacken på något mer effektivt sätt? Typ kemiskt?

Jag har testat följande metoder:

Metod 1: Måla direkt utan förarbete :thumbdown:
Tidsåtgång: Minimalt
Resultat: Färgen lossnar om man skrapar med nageln

Metod 2: Målartvätt + rugga ytan ordentligt med sandpapper, därefter måla :thumbdown:
Tidsåtgång: Medium
Resultat: Färgen lossnar om man skrapar med nageln - trots att jag läst om att denna metod rekommenderas på många sidor

Metod 3: Slipa luckan nästintill trären därefter måla :ok::sweat:
Tidsåtgång: Stor
Resultat: Perfekt
 
  • Ljusgrå kökslucka av modellen Lerhyttan i massiv björk och träfiberskiva, ännu inte målad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte testat än men jag tänker använda Jotun superhäft på Ikeas målade luckor istället för häftgrund universal som jag använder på annat. Kommer tyvärr inte hinna göra det de närmsta dagarna men kan återkoppla med resultat så fort jag gjort det.
 
  • Gilla
Lowissa och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Hur har det gått för er?
Jag behöver också måla över ett lergrytan ljusgrått kök.
Vilken metod är bäst?
 
L Lowissa skrev:
Hej!
Hur har det gått för er?
Jag behöver också måla över ett lergrytan ljusgrått kök.
Vilken metod är bäst?
Jag letar fortfarande efter en metod - har avvaktat med att måla min största del av dörrar.

Senast provade jag att slipa lätt och grunda med vattenbaserade grundfärger (har testat "Jotun Häftgrund Universal" och "Jotun Kvist och Spärrgrund"). Tyckte inte att resultatet blev bra - färgen gick att skrapa bort med nageln. Dock möjligt att färgen sitter bättre efter någon/några veckor (den kanske härdar) - inväntade aldrig detta för att prova.

Nästa gång tänker jag testa någon oljebaserad grundfärg. Hoppas på att hitta någon grundfärg som biter bättre på akryllacken.
 
  • Gilla
Lowissa
  • Laddar…
Hej,

Är det ngn som har lyckats hitta formeln som ger låg tidsåtgång och högt resultat än?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.