Hej

Vårt husbolag kan inte leverera en vitmålad trapp med trästeg. >:( Vi kan få den laserad men vi vill helst ha den vitmålad. Då kan man beställa den obehandlad i furu och måla den på plats. Någon som gjort det?

En till fråga. Skall man måla den uppsatt eller innan man sätter ihop den???
 
Jag håller precis på att måla vår monterade trappa som är lackad. Skulle rekommendera att lacka på plats så att du får alla hörnor och kanter snygga. I övrigt inget att tänka på utöver att följa instruktionen på burken. Med en ny trären trappa kan du få lite fiberresning.
 
Du menar att jag skall måla den efter den är ihopsatt alltså?
 
Precis, montera först och måla sen. Dock kanske det kan vara enklare att måla innan montage om du bara skall måla steg och inte steg+vangstycket m.m.
 
Fått svar från målare som tycker jag skall skicka vagnstyckena på lackning innan montering och sen betsa/lacka stegen på plats. Detta för bästa resultat. har dock inte fått något pris från honom än

/C
 
Tror din målare är inne på helt rätt spår. Det är ett brinnande helvete att få det snyggt mellan steg och vangstycke efter montering.

Zephir
 
Om man skall skicka iväg en del av grejorna, borde det då inte vara smidigast att skicka allt? Dessutom vet man ju då att det blir lika...
 
Nämn gärna priset här sedan, jag har funderat på samma sak... Dock svart pianolack..
 
Jag skulle föreslå att du grundmålar den innan du sätter ihop den och färdigstryker den när den är på plats. På så sätt behöver du inte vara rädd för att skada lacken vid hopsättningen samtidigt som du slipper fula glipor om träet skulle förflytta sig en aning med åren och trärena snuttar skulle börja titta fram.
 
Lyfter tråden lite igen. Nu börjar det närma sig och jag undrar ifall någon målat/lackat en obehndlad furutrappa innan montering. Har inte fått något pris än då de vill ha ritning på trappan vilket inte jag fått än.

Tacksam för svar om någon redan genomfört detta

Calle
 
Jag beställde mina 2 trappor av ett gammalt trappsnickeri i hemtrakterna. Vi hade bestämt oss för att naturluta/naturolja stegen och sättstegen och vitmåla vagnstyckena. Vi skall ha dessa färger i huset och det blir snyggt när golvet har samma färg som trappstegen.
Därför levererades trappan i delar för att jag skulle kunna luta och olja stegen horisontellt. Vagnstyckena grundmålades, slipades, täckmålades och slipades igen. Därefter lämnade vi tillbaka trappdelarna för montering.
Resultatet blev väldigt snyggt och nu väntar en andra täckmålning på plats får att få rätta känslan. Jag övergav tanken att göra målningen helt klar innan montering eftersom det hade blivit för "plastigt" med tanke på de rustika stegen. Lite som Kungsäterdörrar; de ser FÖR perfekta ut.
 
PÅ vilket sätt målae du vagnsidorna? Pensel. roller, lackade. Olje eller vattenbaserad färg?
 
Pensel. Lacknaftalöst lackfärg i form av Flügger Alflex 40
 
Kan ni inte visa biler på era trappor?

Jag behöver inspiration...!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.