Jag började måla vårt nya fönster, ska va 1-2 mm ut på glaset...men det var ju jättesvårt. Blev alls inte nån rak linje.

Har ni tips som hjälper?
- vilken pensel (rund ok, men mjuk, hård?)
- hjälp för att få det rakt
- målar man på mjuka kittet eller?

 
Använder du maskeringstejp?
 
Ang maskeringstejp, se till att du isf använder en som är anpassad för fönster, vanlig (beige) fastnar om man låter den sitta för länge och blir i princip omöjlig att få bort. Vi fäste täckplasten med sån tejp när vi målade fasaden förra sommaren...

Ang fönstermålning: Jag målade bara, brydde mig inte om att det inte blev helt rakt, men vi har förstås bara gamla fönster... ::) :)
 
Hej!
Jag har ett litet tips: snåla inte med färgen ut på glaset, det finns en enkel metod att ta bort den efter den torkat. Glöm sen maskeringstejpen, den behöver du inte...
Ta en sån där skrapa som man använder för att göra rent keramikhällar (35-45 kr), den är perfekt för att skrapa bort en del av färgen på glaset med. För att du inte ska få med allt (då är det ju ingen vits...) så sätter du en spackelspade av metall, som är ca 1 dryg mm bred mellan och skrapar utanför. Det blir otroligt bra, jag lovar! Se bara till att ha ett vasst blad!
 
rakblad med rygg fungerar bra som skrapa. Se bara till att hålla eggen ren
 
Det hänger mycket på penseln, använd en rund av bra kvalitet, inte för lite färg på penseln, snurra långsamt på penseln när du stryker så blir det bra ;)

Efter lite övning så går det fint...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.