Hej,
Ska måla en lekstuga. Vill måla den både ut- och invändigt men det innebär att fasadbrädorna målas på alla sidor, och vad jag förstått så kan träet inte andas så bra då.

Utvändigt har jag tänkt rödfärg typ Beckers perfekt fasad plus eller Biltemas träfasad V. Har god erfarenhet av båda dessa som hållit i många år på tidigare målade ytor. Vill ej ha slamfärg då det blir mycket svartmögel och underhåll.

Antar att dessa färger jag funderar på är täta och att träet då bara har möjlighet att släppa fukt inåt, så vilken färg kan jag använda på insidan? Hittar inte så många alternativ på diffusionsöppna färger för trä?

Har även läst att det rekommenderas utomhusfärg till insidan av lekstugor för att minimera mögelpåväxt, då det kan bli en del kondens på insidan. Men hur går det ihop med färgen på utsidan? Finns det en vettig lösning på problemet? Vad ska jag använda för färger?

Länkar på färg:

https://www.fargvaruhuset.se/sv/art...MI_qWn5r_sgwMVkuGyCh0NTwMXEAQYAiABEgLOv_D_BwE

https://www.biltema.se/bygg/farg/utomhusfarg/trafasadsfarg/trafasad-v-falurod-5-liter-2000053060
 
På utsidan skulle jag använda Falu Fasad från Falu Vapen. Det är en diffusionsöppen färg som inte kritar och skitar ner kläderna. och har ett långt ommålningsintervall. Finns i massor av kulörer mer än bara faluröd. Jag har faktiskt aldrig hört att den färgen möglar såsom du beskriver det.
 
Johan.Abrahamzzon Johan.Abrahamzzon skrev:
På utsidan skulle jag använda Falu Fasad från Falu Vapen. Det är en diffusionsöppen färg som inte kritar och skitar ner kläderna. och har ett långt ommålningsintervall. Finns i massor av kulörer mer än bara faluröd. Jag har faktiskt aldrig hört att den färgen möglar såsom du beskriver det.
Intressant, visste inte om att den färgen fanns. Har kört Falu vapens vanliga slamfärg på sommarstugan å hela stugan är svartprickig som fan. Har fått så senaste två ommålningarna trots medel och bortborstning av gammal färg. Hade aldrig dessa bekymmer förr i tiden med slamfärg, men man har ju hört att dom bra grejerna i färgen har försvunnit pga miljöskäl. Nu är ju slamfärg bara mjöl å pigment så det är ju dukat bord för mögel å annat.. Stöter på folk med samma bekymmer via jobbet ibland (är snickare) och många upplever samma problem.

Jag gillar ju tanken med diffusionsöppen färg men är samtidigt lite skeptisk på samma gång gällande min erfarenhet med slamfärger. Falu fasad verkar ju vara snarlik till innehållet som vanlig slamfärg, så den torde ge mig samma problem.

Men tar helt klart med denna i valet, för i slutändan kanske det är enda alternativet om jag vill ha en röd fasad och även kunna måla insidan.

Tack för tipset!
 
Unikt namn
Bygger du stugan åt barnen?
Även om tvåsidigt färglager förkortar livslängden på väggarna, så kanske det ändå räcker så pass många år att ungarna tröttnat på stugan och den så att säga spelat ut sin roll.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Bygger du stugan åt barnen?
Även om tvåsidigt färglager förkortar livslängden på väggarna, så kanske det ändå räcker så pass många år att ungarna tröttnat på stugan och den så att säga spelat ut sin roll.
Yes, men tänker att den ska stå i bra många år, det kommer ju alltid nya kids å barnbarn å fan allt... Om inte annat får den agera förråd!
 
Måla inte med "vanlig" utomhusfärg invändigt. Jag gjorde det misstaget. I det begränsade utrymmet så luktar det i flera år efter målning, särskilt när solen ligger på och det blir varmt inne.
 
B Bigfoot skrev:
Måla inte med "vanlig" utomhusfärg invändigt. Jag gjorde det misstaget. I det begränsade utrymmet så luktar det i flera år efter målning, särskilt när solen ligger på och det blir varmt inne.
Hmm alla ger verkligen olika svar på denna frågeställning :/
Får nästan starta en omröstning snart.. på flugger säger dom utomhusfärg, målaren tror på inomhusfärg =)

Du tror inte att vanlig inomhusfärg luktar å har sig även den när solen ligger på?

Det kommer sluta med att jag bygger den här lekstugan med isolerade väggar, värmesystem å ventilation bara för att målarfärg ska vara så onödigt komplicerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.