Har putsat om en kallmur o en sida av en entretrapp. Trappen är putsat med cementbruk A på mursten och muren putsbruk B på murhålsten. Tänkte måla detta när putsen torkat ut. Några frågor:
1. Läst 6-8 veckor nånstans. Kan det stämma eller behöver man vänta längre/kortare med att måla vid ny putsning?
2. De gamla källartrappsväggarna är mursten putsade med nåt bruk, cementbruk eller B-bruk skulle jag tro. De är målade två gånger med nån färg som flagnar av i sjok. Tänkte borsta av detta med stålborste om det går(äger ingen flex o vill helst slippa hyra). Kan det funka att bara ta det lösa eller måste allt bort?
3. Jag antar att jag måste använda samma sorts färg om jag ska måla om o inte tar bort allt. Denna verkar ju inte så optimal för ändamålet, eller blir det alltid så här med tiden?
4. Vad skulle ni tro att det är för färg?
5. Om jag kan använda annan färg, vilken rekommenderar ni?

Tack på förhand! 🙂
 
  • Murad vägg med grå puts där färgen flagar av i stora fläckar och exponerar underliggande murverk, delvis i brunt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller ett stycke lös färg framför en målad vägg där färgen flagnar av.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara plast- eller annan tät färg på väggen. Slipa/borsta/skrapa bort all gammal färg (annars kommer det att fortsätta lossna) och måla med en silikatfärg som släpper ut fukt och salter.
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.