Idag kom betongen på plats i garaget. Betong är alltid betong. Grå!
Hur och med vad kan man behandla golvet?
Jag har för mig det går att skaffa nån typ av lack med flingor?

Vad tycker ni?
 
Ja antingen väljer du någon Epoxibaserad lösning som oftast blir rätt dyr men fin yta och tålighet. Annars finns det möjlighet att lägga garageklinkers eller golv liknande Bergo platta, Gladiator mfl

Lithurin är dock en klockren lösning om man inte nödvändigtvis vill ha annat än ett mer lättstädat och blankare betonggolv. Det är en billigare lösning och enkelt att måla utan särskild kunskap eller utrustning. Dock får man ju inte hela flärden av att välja färg och själva lyxen som vissa andra golv medför

MVH Lorant
 
Men när får man som tidigast måla ett nygjutet betonggolv?
 
Vänta gärna några månader, sedan torrslipar du golvet med en ABS slip med diamantskiva, sedan måla. ett slipat slätare golv så håller färgen bättre.

Dubbdäck förstör de flesta golvbehandlingar.

Jag har EPX färg på de flesta betonggolven (samma som flingfärgen men utan flingor)

Protte
 
prototypen skrev:
Vänta gärna några månader, sedan torrslipar du golvet med en ABS slip med diamantskiva, sedan måla. ett slipat slätare golv så håller färgen bättre.

Dubbdäck förstör de flesta golvbehandlingar.

Jag har EPX färg på de flesta betonggolven (samma som flingfärgen men utan flingor)

Protte
Månader???
Jag vill få det snyggt snarast möjligt!
Vad ska jag göra då? Täcka den med vad under tiden?
 
Du behöver inte täcka med något, torrslipningen gör rent, men det är klart olja är INTE bra att få på golvet.

Har du brådis så kommer du få problem i framtiden om det finns fukt kvar i betongen som vill ut, då sitter ingen färg fast.

I vilket skede är du, gjutit och rest väggar och tak, målat utvändigt, målat invändigt, då brukar det ha gått en avsevärd tid och då kan man ta golvet.

Protte
 
Välj klinkers, snyggare och bättre än färg.
 
Hela garaget står på plats. Målat utvändigt och inom 3 dagar invändigt. Golvet är 2 dagar. Betong 10 cm på 100mm frigolit.

Börjar fundera på klinkers då dessa kan läggas direkt. Men är orolig över fallet till golvbrunnen ...
Hatar knäckta klinkers runt avloppet.
 
Du bör absolut vänta lika länge med att lägga klinker.
Plattan rör sig för mycket när den är så färsk så risken är stor att plattorna släpper.
 
Förr i tiden la man plattorna i vatten över natten och cementerade fast direkt mot färsk betong. Och dom satt fast i 50 år!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.