Vi har en gammal bokhylla som vi vill INTE bli av med. Men vill ändra färg till vit.
Hur skulle ni göra?
Vad tror ni en sprutlackerare skulle ta för att göra om den till vit?
Måste man demontera den?

Hur göra om man vill göra det själv? Hyra en sprutpistol? Eller rolle och pensel?

Alla tips välkomna.
 
  • 5550834811.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt pekar på inköp av färgspruta HVLP.
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Nyfiken på hur det går, om det måste slipas och hur du eller någon annan slipar.
Hus är jag hyfsat bra på, men möbelrenovering är något helt annat.
 
Vet inte heller. Tror jag kör med tvätt (målartvätt) och en köksvamp.
Sen ösar jag på. Om ingen annan lägger sig i och kommer med vettiga förslag.

Edit. Efter att ha fått diverse tips som leder ingenstans, kommer en Biltema färgspruta köpas.
 
Var har du tänkt hålla till och spruta?
Om möjligt, ta bort bakstyckena.
luckor, lådor och hyllor tar du lös.

Protte
 
Jag har tänkt fuska.
Tejpa fast skyddsplast (målar) runt hela rummet vid taket. Papper på golvet. Bakstyckerna får sitta kvar. Tvätta, torka, spruta.
Har kollat på youtube hur folk gör. Tydligen är det nästan inget färg som hamnar okontrollerat. Då den värms upp och når golvet som damm.

Någon måste man lita på? Hehe
 
Jag medförde en Lundiabokhyllevägg med underskåp till mitt nybygge för 9 år sedan. Nya huset är vitt, vitt, vitt. Bokhylleväggen mörkbonad, 70tal. Lämnade in den för ommålning - ca 5.000:-. Kollade först vad Lundia skulle ha för motsvarande ny vit och eftersom den skulle gå på ca 60.000:- var ommålning ett bra alternativ.

Slipning, grundning, flera målningslager o slipning däremellan - inget jag skulle göra själv Dessutom har du också känsliga luckor/dörrar.
 
Brukar personligen förespråka / föredra pensel och roller, men med tanke på storleken och alla vrår så kan jag inte med gott samvete rekommendera annat än sprutning... såvida du inte 1) får timlön eller 2) är masochist :D. Jag brukar tröttna typ efter första innerhörnet när man går med pensel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.